Työvälineohjelmistot 1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CK14-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Kari Haajanen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MKEMIK23Kemiantekniikan koulutus
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
* hakea ja käyttää tieteellis-teknistä tietoa ja arvioida sen luotettavuutta.
* soveltaa tietoteknisiä perustaitoja, tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa ja esitysgrafiikkaa.
* CAD-perusteet
Sisältö
Tekstinkäsittely ja raportointi
Tiedonhaku
Esitysgrafiikka
Video-ohjeiden laadinta
Taulukkolaskenta (peruslaskut, kuvaajat)
CAD-perusteet: Tiedostomuodot, tulostus mittakaavassa paperille, piirustukseen muokkaus, 3D-perusobjektit, 3D-tulostusvaiheet.
Oppimateriaalit
Jaetaan itslearning-verkkoympäristössä. Hyödynnetään verkon julkisia opasvideioita.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itsenäisesti itslearning-oppimisympäristössä ja tämän lisäksi on muutamia lähiopetuskertoja.
Opiskelija työskentelee suurimman osan itsenäisesti paikasta riippumatta, mutta myös yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että työvälineohjelmistotaitojen ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelussa korostuu myös yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu mahdollisena pari- ja pienryhmätyöskentelynä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäisesti tehdyt tehtävät ja hyväksytty loppukoesuoritus tai vastaavat taidot hankittuna toisessa korkeakoulussa (osoitettava osaaminen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Henkilöhtaiset oppimitehtävät verkko-oppimisalustalla
Arvioitu työn mitoitus:
Eri järjestelmät (Office, Onedrive, ITS, Peppi, TEAMS) 7 h
Videot 10
PowerPoint 10 h
Excel 16 h
Word 16 h
Tiedonhaku ja lähdekritiikki 10 h
Muut ohjelmat 7 h
Itse- ja vertaisarviointi 2 h
Sisällön jaksotus
Opinnoissa tarvittavien järjestelmien esittely (ITS, Peppi, TEAMS, ZOOM, Office, Onedrive, ruutukaappausvideot)
Verkko-oppimisalustan hyödyntäminen opinnoissa ja työelämässä
Video-ohjeiden tekeminen ja muokkaus
Esitysgrafiikka
Tekstinkäsittely
Taulukkolaskenta
Tiedonhaku ja sen soveltaminen sekä lähdekritiikki
CAD-perusteet
Aikataulutus sovitaan yhdessä 1. kerralla ja tämä tulee ITS-ympäristöön.
HUOM: kurssilla käsitellään kemian laboratoriossa tarvittavaa laskentaa mm. trendikuvaajien muodossa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu vertaisarvioitaviin kotitehtäviin ja kokeeseen.
Kotitehtävien osuus kokonaisarvioinnista on 40 % ja kokeen 60 %.
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan 50 % tehtävien ja kokeen yhteismaksimipisteistä.
Kokonaispistemäärä kertyy:
* vertaisarvioiduista tehtäväpisteistä: 48 p
* koepisteistä: 72 p, kokeen läpäisyyn vaaditaan 28 pistettä (n. 40 %)
Opintojakson arvosana määräytyy tehtävä- ja lopullisten koepisteiden yhteispistemäärän mukaan seuraavasti:
60 p / 50 % = 1
72 p / 60 % = 2
84 p / 70 % = 3
96 p / 80 % = 4
108 p / 90 % = 5
Hylätty (0)
Riittämätön tehtävien tekeminen ja/tai merkittäviä puutteita kokeen ratkaisuissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävien ratkaisuissa puutteita ja kokeessa hieman puutteellisia tai tyydyttäviä ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävien toteutukset/ratkaisut kunnossa pienillä puutteilla ja kokeessa hyvät ratkaisut.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävien toteutukset/ratkaisut oikein ilman puutteita ja kokeessa erinomaiset ratkaisut.