Sosiaali- ja terveysala ja suomi toisena kielenä 2 (B1) (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BH18-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 27.02.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Tiina Hirard
- Tiina Laakso
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 6. Avoin AMK: 6.)
Ryhmät
-
VALMEK23Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa sosiaali- ja terveysalan käsitteiden tuntemustaan sekä alan ammatillisia perustietoja ja -taitoja. Opiskelija tiedostaa ammatillisen kielen tilanteisen vaihtelun ja osaa käyttää ammatillista kieltä työelämän erilaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää erilaisia oman alan työelämän tekstejä sekä osaa tuottaa lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1–B1.2.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen sosiaali- ja terveysalan organisaatioon ja sen toimintoihin. Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin sosiaali- ja terveysalan asiakas- ja potilastilanteisiin. Lisäksi laajennetaan ammatillista sanastoa sekä perehdytään suomen kielen käyttöön erilaisissa sosiaali- ja terveysalan tilanteissa, puhekielen muotoihin sekä ammatillisen kielen tyypillisiin piirteisiin.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan sosiaali- ja terveysalaan esim. median välityksellä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 10: Sote-järjestelmän eri sektorit
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tekstinymmärtämistehtävä yhteistyöstä sote-alan eri sektoreilla
- Monivalintatehtävä sote-alan kolmannen sektorin toimijoista
TEEMA 2, vko 11-12: Asiakaslähtöisyys sote-alalla
Yhteensä n. 33 h, joista verkkotapaamisia n. 7 h
- Tekstinymmärtämistehtävä asiakkuuden eri näkökulmista
- Sanastotehtävä asiakaslähtöisyydestä
- Keskustelu sote-alan eri sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
- Tekstinymmärtämistehtävä asiakkaan palveluymmärryksestä
- Essee asiakkaan yhdenvertaisesta osallistumisesta
- Keskustelu palveluymmärryksestä ja yhdenvertaisuudesta
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 3, vko 13-14: Sote-alan kirjallinen raportointi
Yhteensä n. 33 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä kirjaamisesta sote-alalla
- Kielioppitehtävä raportoinnissa käytettävistä verbirakenteista
- Kirjallisen potilas- tai asiakasraportin laatiminen
- Ääni- tai videotallenne potilas- tai asiakasraportista
TEEMA 4, vko 15: Sote-alan suullinen raportointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Suullinen esitys potilas- tai asiakasraportista
- Suullinen ISBAR-raportti
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 5, vko 16: Hoito- ja asiakassuunnitelmia
Yhteensä n. 33 h, joista verkkotapaamisia n. 9 h
- Kielioppitehtävä hoito- ja asiakassuunnitelmissa käytettävistä verbirakenteista
- Hoito- tai asiakassuunnitelman laatiminen
- Keskustelu dokumentoinnista sote-alalla
- Kirjallinen ja suullinen raportti tutustumisesta tutkintokoulutuksen opetukseen
Sisällön jaksotus
Kurssilla perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.
Kurssin aihealueet:
- Sote-järjestelmän eri sektorit (vko 10)
- Asiakaslähtöisyys sote-alalla (vkot 11-12)
- Sote-alan kirjallinen raportointi (vkot 13-14)
- Sote-alan suullinen raportointi (vko 15)
- Hoito- ja asiakassuunnitelmia (vkot 16-17)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 6 CampusOnline -opiskelijaa
- 6 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
Teema 2: Keskustelu sote-alan eri sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä; Essee asiakkaan yhdenvertaisesta osallistumisesta; Keskustelu palveluymmärryksestä ja yhdenvertaisuudesta.
Teema 3: Kirjallisen potilas- tai asiakasraportin laatiminen.
Teema 4: Suullinen esitys potilas- tai asiakasraportista.
Teema 5: Hoito- tai asiakassuunnitelman laatiminen; Keskustelu dokumentoinnista sote-alalla; Kirjallinen ja suullinen raportti tutustumisesta tutkintokoulutuksen opetukseen.
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. HUOM. Raportin (tutustuminen tutkintokoulutukseen) kohdalla opettaja-arviointi asteikolla 0-4. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.