Health Care and Social Services and Finnish as a Second Language 3 (B2) (5 cr)
Code: TH00BH19-3004
General information
- Enrollment
- 01.11.2022 - 24.04.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.05.2023 - 16.06.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Turku University of Applied Sciences
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 26
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
- Teachers
- Tiina Hirard
- Tiina Laakso
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
- Scheduling groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Size: 6 . Open UAS : 6.)
- Small groups
- For Open UAS students only
- Course
- TH00BH19
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
Kurssin aihealueet:
VKO 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKOT 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 21-22: Alan opinnäytetöitä
VKO 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Objective
The students apply the field-related knowledge gained from the previous courses. The students deepen their Finnish skills so that they can participate in written and oral communication situations both in higher education and in working communities. The students produce clear, fluent and structured speech and texts related to their field and working life. Finnish language proficiency level: B1.2–B2 (CEFR).
Content
The course includes information for example about using evidence-based sources and allows the students to develop the skills needed in the entrance examinations and in higher education studies of the field. Finnish language studies focus on the special vocabulary and more demanding grammatical structures used in the field.
Materials
- Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sote-alan suosituksia ja ohjeita sisältävät verkkosivut (esim. Hotus, Käypä hoito, Terveysportti, FinLex, Theseus)
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimistehtävien avulla pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tiedonhankintatehtävä: ammatilliset verkkolähteet
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta
TEEMA 2, vkot 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista
- Esitys tutkimusideasta
TEEMA 3, vkot 21-22: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista
- Opinnäytetyön tutkimusanalyysi
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä
TEEMA 4, vko 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 5, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 18 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Visuaalinen CV / video-CV
Evaluation methods and criteria
Arvioitavat tehtävät:
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta, opettaja-arviointi 0–2
- Posteriesitys tutkimuksesta, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista, opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä: -miseksi ja -malla, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Video-CV/visuaalinen CV, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
1: hyväksytty – ohjeiden mukaan tehty ja kielellisesti ymmärrettävä tehtävä
2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 22 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–10 p = 1;
11–13 p = 2;
14–16 p = 3;
17–19 p = 4;
20–22 p = 5
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1.2 in Finnish.
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 6 CampusOnline -opiskelijaa
- 6 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa