Asiakaslähtöinen yritystoiminta, markkinointi ja yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS75-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
04.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Heidi Kurvinen
Ryhmät
-
MTUTAMK23Tuotantotalous, Myynti K23
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Hänti, Sirpa. (2021). Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli (e-kirja käytettävissä AMK-tunnuksilla) Tenttikirja
Omat muistiinpanot.
Itslearning oppimisympäristön luentomateriaali.
Samoja asioita mm.
Saarelainen, Esa. (2013). Kohti menestyvää liiketoimintamallia. (ekosysteemi) (lainasto kirja)
Bergström, Seija & Leppänen, Arja. (2015 tai uudempi). Yrityksen asiakasmarkkinointi. (osittain)
Viitala, Riitta & Jylhä, Eila (2013). Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.
- Opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaliin perehtymistä sekä sen pohjalta kontaktitunneilla aktivoivia oppimiskeskusteluja
- opettajan avainluentoja
- opittua ja luettua mittaava tentti.
- oppimisympäristönä Itslearning
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (Ajankohta käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla).
Uusintamahdollisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaa nojaavaa oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ja myös kriittinen ajattelu.
Opittua pyritään soveltamaan käytäntöön opintojakson mahdollisuuksien ja rajoituksien mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ects = 135 h, jakaantuen itsenäiseen osuuteen, kirjallisuuteen perehtymiseen, luentoihin, tenttiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Palautettavat tehtävät arvioidaan HYV / HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä tai palautuksia aikataulussa tai on saanut tentistä hylätyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä osittain puutteellisesti kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Opiskelja osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Asioiden hallinta on irrallista. Tentin arvosana on 1-2. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja käyttää liiketaloudellista sanatoa oikein ja sujuvasti. Laajaa lähteiden käyttöä, ansiokas teorian käsittely, hyvä esitys. Tentistä vähintään arvosana 3-4. Aktiivisuus lähiopeutuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan liiketalouden sanaston käyttö on sujuvaa ja teoriaa osataan soveltaa. Opiskelija yhdistelee asioita ja osoittaa kykyä kriittiseen tai analyyttiseen ajatteluun opitun perusteella. Tehtävät on kaikki palautettu ja suoritettu hyväksytysti ajallaan. Tentistä vähintään arvosana 4,25 ja havainnointitehtävä osoittaa kokonaisuuksien hallintaa, hyvä esitys. Kokonaisuutena arvioiden ansiokkaampi suoritus kuin arvosanaan 4. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.