Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)
Toteutuksen tunnus: 1001019A-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 14.04.2023
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jaana Kaartovuori
Ryhmät
-
PRAKIS22BPRAKIS22B
-
PRAKIS22Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Opettajan laatimaa ja kokoamaa materiaalia eri lähteistä (Itsissä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suulliset esitykset pienryhmissä tai Video-CV:n palautus on erikseen sovitusti viikoilla 15 ja 16.
Opiskelija varaa itselleen ajan yhteen pienryhmäkeskusteluun. Jos opiskelija ei saavu tähän etukäteen ilmoittamatta, se katsotaan yhdeksi suulliseksi tenttiyritykseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suullinen osa: 1 op eli n. 27h opiskelijan kokonaistyömäärä, josta
lähitunteja n. 8h (parikeskusteluja + suullinen esitys)
itsenäinen työskentely n. 19h (suulliseen esitykseen valmistautumista ja puheharjoittelua, video-CV:n laatimista yms.)
Sisällön jaksotus
Tunneilla tehdään erilaisia suullisia harjoituksia pareittain ja pienryhmissä. Jokainen opiskelija valmistautuu pitämään myös oman suullisen esityksen (esim. oman alan artikkelin tai yrityksen esittely, video-CV) ja keskustelemaan pienryhmissä sovittuna ajankohtana kurssin loppupuolella. Omasta esityksestä tehdään myös itsearviointi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tämä on suullinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös kirjalliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.
Oppimisympäristönä käytetään Itsiä (itslearning).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perustana käytetään valtakunnallisisa, korkeakouluille laadittuja ruotsin kielen taidon kriteerejä. Arviointiin vaikuttavat suullinen esitys, aktiivisuus keskusteluissa, läsnäolo (tavoitteena väh. 75% tunneista) ja osallistuminen parikeskusteluihin. Opettajan on kuultava opiskelijan puhetta ruotsiksi. Edellytetään vähintään 50% läsnäoloa tunneista, jolloin voi osallistua suulliseen kokeeseen tai tehdä Video-CV:n (arvosanasta tehdään vähennys).
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/ tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisisssa kielenkäyttötialnateissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tai hyvin jokapäiväiseissä työelämän yleisissä ja alakohtisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää. Nelosen tasolla puhe on melko sujuvaa ja vaivatonta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy erittäin hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa keilenkäyttötilanteissä. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.