Skip to main content

Swedish in working life, oral communication (2 cr)

Code: 100116-3047

General information


Enrollment
01.12.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 30.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 75
Teachers
Anniina Teittinen
Groups
LTOPS22C
LTOPS22C
LTOPS22D
LTOPS22D
LTOPS22H
LTOPS22H
Course
100116
No reservations found for realization 100116-3047!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2023. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Objective

The student can communicate orally in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Suulliset oppimistehtävät perustuvat oppikirjaan (Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor 2022) sekä opettajan omaan materiaaliin. Näiden lisäksi käytetään myös itslearningissä olevaa materiaalia.

Teaching methods

Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä lähiopetuksessa.

Exam schedules

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain kirjallisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.

Student workload

Opintojaksolla pidetään yksi suullinen esitys ryhmälle, tehdään työnhakuvideo, harjoitellaan työelämän suullisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi sekä osallistutaan työhaastatteluun.

Evaluation methods and criteria

Arvosana (1-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suulliseen harjoitteluun lähiopetuksessa (läsnäolo 75 %) ja opintojakson aikana pidettäviin kolmeen suulliseen näyttöön. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä).

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Failed (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Further information

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Go back to top of page