Skip to main content

Swedish in working life, written communication (3 cr)

Code: 100117-3042

General information


Enrollment
01.12.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 30.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 75
Teachers
Anniina Teittinen
Groups
LTOPS22C
LTOPS22C
LTOPS22D
LTOPS22D
LTOPS22H
LTOPS22H
Course
100117
No reservations found for realization 100117-3042!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2023, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Objective

   The student can communicate in writing in different work-life situations.

Content

The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

Materials

Oppikirja: Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. 2022.

Oppikirjan lisäksi käytetään myös itslearningissä olevaa materiaalia.

Teaching methods

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Exam schedules

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Student workload

Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää

Kirjalliset tentit

Evaluation methods and criteria

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (50 % ja 50 %) ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %).

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Failed (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Further information

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Go back to top of page