Fundamentals of Nursing Science, Ethics and Evidence-Based Nursing (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK45-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 09.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Kirsi Mononen
- Katri Mattsson
Ryhmät
-
PSHTK23BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
Tavoitteet
FUNDAMENTALS OF NURSING SCIENCE, ETHICS, AND EVIDENCE-BASED NURSING 5 CR HOFI
The study unit is arranged entirely in English
Objectives
The student will
• be familiar with the key concepts, values, ethical principles, and national and international guidelines in nursing
• know how to apply the values and ethical principles of nursing in nursing care, health care services and digital services
• be familiar with evidence-based practice in nursing
• know how to search for information using the most common health sciences databases
Sisältö
Contents
• Key concepts of epistemology and ethics
• Ethical approach in nursing
• Identification and handling of ethical problems
• Nursing science as a discipline
• Evidence-based practice – concepts and bases for nursing care
• Information seeking studies 1 cr
Oppimateriaalit
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Or e-book 2015. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Helsinki. Luvut 1-8.
Finnish laws and decrees
Articles and documents in the Its learning platform.
hotus.fi sivut
Ahonen ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Luku 1.1. Näyttöön perustuva hoitotyö.
E-book:
Evidence-Based Nursing : An Introduction, edited by Nicky Cullum, et al., John Wiley & Sons, Incorporated, 2007. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=1187193.
Chapters 1-3
Info Seeking Online Course: Information Research Guides by Turku UAS Library (https://libguides.turkuamk.fi/informationandresearchguides) as instructed in touch with the assignments
Opetusmenetelmät
Leaning discussions
Group work and supervised discussions
Learning diary
Independent task-based work
Scientific writing
Analyzing videos
Seminar presentation
Individual exam
Online course on information seeking (Info Seeking Online Course): Independent learning online, individual assignments to learn to seek information efficiently
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
We use collaborative and individual learning methods in this course.
Learning discussions
Group work and supervised discussions
Independent reflective assignments
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 cr (5 x 27h) = 135 h
1 credit is 27 hours of student work
Interaction during lessons and learning cafe (0,5 cr)
Nursing science and evidence-based practice (1 cr)
Learning Diary (0,5 cr)
Seminar report and presentation (1 cr)
Individual exam (1 cr)
Info Seeking Online Course (1 cr)
Sisällön jaksotus
Weeks
Themes:
1. Values and ethical principles in nursing
2. Moral theories and ethical dilemmas in nursing
3. Nursing science and evidence-based practice
4. Seminar work and scientific reporting
5. Information retrieval
Schedule for Info Skills Online Course:
Starting info March 2, 10 am (30 minutes)
Guidance session March 16, 1 pm (1 h)
Info Skills Online Course ends April 2nd.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
5 cr (5 x 27h) = 135 h
1 credit is 27 hours of student work
Interaction during lessons and learning café (0,5 cr) approved/ failed
Nursing science and evidence-based practice (1 cr) approved/ failed
Learning Diary (0,5 cr) approved/ failed
Seminar report and presentation (1 cr) numeral evaluation 0-5
Individual exam (1 cr) numeral evaluation 0-5
Info Seeking Online Course (1 cr) numeral evaluation 0-5
The course grade is the average of the numeral evaluations
Hylätty (0)
Kokonaisvaltaisuus ja aloitteellisuus
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: näyttöön perustuvasta hoitotyöstä, tiedonhallinnasta ja eettisestä toiminnasta terveydenhuollossa.
Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä.
Verkostoituminen
Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
Yhteistyökyky ja ryhmätyö
Yhteistyötä ei ole tehty rakentavasti.
Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa hoitotyön eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu hyvin puutteellisesti.
Päämäärätietoisuus ja kriittinen ajattelu
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Opiskelija ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan.
Opiskelija ei arvioi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kokonaisvaltaisuus ja aloitteellisuus
Osoittaa tietämystä opintojakson sisällöistä: näyttöön perustuvasta hoitotyöstä, tiedonhallinnasta ja eettisestä toiminnasta terveydenhuollossa, mutta tietämys jää suppeaksi.
Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi.
Verkostoituminen
Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
Yhteistyökyky ja ryhmätyö
Yhteistyötä on tehty pääosin rakentavasti.
Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa hoitotyön eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu osittain puutteellisesti.
Päämäärätietoisuus ja kriittinen ajattelu
Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
Opiskelija haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan.
Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kokonaisvaltaisuus ja aloitteellisuus
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällöistä: näyttöön perustuvasta hoitotyöstä, tiedonhallinnasta ja eettisestä toiminnasta terveydenhuollossa.
Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellisia.
Verkostoituminen
Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
Yhteistyökyky ja ryhmätyö
Yhteistyötä on tehty rakentavasti.
Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on pääosin arvioitu luotettavasti ja kriittisesti perustellen.
Päämäärätietoisuus
Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
Opiskelija haastaa itseään ja pyrkii pois mukavuusalueeltaan.
Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kokonaisvaltaisuus ja aloitteellisuus
Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti näyttöön perustuvasta hoitotyöstä, tiedonhallinnasta ja eettisestä toiminnasta terveydenhuollossa.
Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen.
Verkostoituminen
Työskentelyssä on monipuolisesti hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
Yhteistyökyky ja ryhmätyö
Yhteistyötä on tehty rakentavasti.
Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu luotettavasti ja kriittisesti perustellen.
Päämäärätietoisuus ja kriittinen ajattelu
Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
Opiskelija haastaa itseään vastuullisesti ja pyrkii pois mukavuusalueeltaan.
Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.