Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi Ib (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011493-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

17.01.2023 - 23.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Katja Korpi

Ryhmät

  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista, opetuskokeiluiden suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazztanssi Ib -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, omasta työskentelystä, oppimistehtävistä, itsereflektiosta ja henkilökohtaisesta palautteesta.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisenä ja toisena vuotena, eli perusvaiheen opinnoissa, ryhmäytetään ja yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.

Opintojakson teemoina ovat:
- jazztanssin perusteiden, tanssitekniikan ja sanaston opiskelu
- kehon oikeaoppisten linjauksien hahmottaminen ja työstäminen
- maneerien karsiminen ja liikekielen puhdistaminen
- voiman ja liikkuvuuden suhde ja sen merkitys jazztanssille
- maadoittuminen ja painon tiputtaminen vs. kannatus
- aksentit ja erilaiset liikelaadut
- tilan ja tasojen monipuolinen käyttäminen
- improvisaatio ja kompositio
- oma ilmaisu, tanssillisuus ja heittäytyminen
- rytmitaju ja musikaalisuus, musiikin ja tanssin yhteyden hahmottaminen
- omien harjoitteiden suunnittelu, toteuttaminen ja opetuskokeilut
- vastuun ottaminen omasta oppimisesta ja kehittymisestä, sekä yhteisestä työskentely ilmapiiristä

Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.

Jazztanssin Ib -opintojakso toteutetaan ensimmäisen vuoden keväällä lähiopetuksena. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää hyväksyttyä suoritusta Jazztanssi Ia -opintojaksosta. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää