Siirry suoraan sisältöön

Nykytanssi Ib (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011497-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

12.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne

Ryhmät

  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
 Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.  

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöinen lähiopetus, fyysiset harjoitteet, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, vertaispalaute, reflektio.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisopettajuus, lähiopetus, demonstraatiot, ongelmanratkaisu, yksilötyöskentely, parityöskentely, ryhmätyö, käännetty luokkahuone, vertaispalaute. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisenä opetuksena.
Henkilökohtaiset palautekeskustelut jakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Nykytanssin tekniikkaharjoitukset ja kirjoittaminen.
Opiskelijan työmäärän mitoitus:
81h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta 35 x 90min. Loput työajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn ja oman työn reflektointiin.

Sisällön jaksotus

Nykytanssitekniikka. Sisältöä lähestytään nykytanssille ominaisten työtapojen ja fyysisten harjoitteiden kautta opettajan ohjauksessa.
Opintojakso-osan teemoina: kehon linjaus, hallitut kierrot ja selkärangan liikeradat (kohotus, pyöristys, rullaus, taivutukset), lantion vertikaaliasento, liikelaajuuden ja voiman kehittäminen, perustekniikan puhdistaminen. Tanssiteknisten ja ilmaisullisten taitojen kehittämisen lisäksi opintojakso-osan keskeisinä teemoina ovat: oppimaan oppimisen taitojen kehittäminen, ammattimaisten työskentelytaitojen omaksuminen, analyysitaitojen kehittäminen sekä palautteen käsittelytaidot.
Nykytanssin tekniikkajakso I b toteutetaan opintojen ensimmäisenä kevätlukukautena. Kontaktitunnit annetun työohjelman mukaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Palautteen antaminen ja saaminen ovat erottamaton osa kontaktitunteja. Tunneilla pyritään vuorovaikutteiseen ja dialogiseen työskentelyyn. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Opintojaksopalaute kerätään kirjallisena opintojakso-osan viimeisellä kontaktitunnilla.
Edeltävyysehdot: nykytanssi Ia jakson hyväksytty suoritus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja
- ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
- etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan.
- työskentelee ammattimaisesti ja vastuullisesti
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa