Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 2 (3 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH46-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
11.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija tutustuu tanssialan ammatillisiin menetelmiin.
Opiskelija laajentaa ymmärrystään ammatillisista menetelmistä.
Opiskelija osaa rakentaa ja toteuttaa sujuvasti liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata ilmaisullista liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa integroida hankkimaansa tanssitietoutta ja teknistä taitoa liikkeen tuottamisessa.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.
Opiskelija osaa yhdistää musiikkiopintonsa ja sommittelullisen työn joustavasti luodakseen itselleen uusia ja käyttökelpoisia äänen ja liikkeen yhdistämis- ja lähestymistapoja.
Sisältö
Improvisaation, komposition ja muiden ammatillisten menetelmien käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot, itsenäiset oppimistehtävät ja keskustelevat luennot.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee I-IV opintovuoden läpi seitsemässä osassa: improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1–7.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden tuottama materiaali ja opettajan antamat tehtävät.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysinen harjoittelu, liikkeen kehittely, analysointi, vertaispalaute, keskustelu.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus työelämää vastaavissa puitteissa, ryhmäopetus, fyysiset harjoitteet, keskustelut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät liikkeen tuottamiseen, muokkaamiseen, kehittelyyn ja analysointiin. Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Improvisaatio, kompostio ja muut ammatilliset menetelmät 2 on laajuudeltaan 3 op ja vastaa 80 h opiskelijan työtä. Kontaktiopetus 34 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja oman työskentelyn reflektointiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Sisällön jaksotus
Improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 2 toteutetaan opintojen ensimmäisenä kevätlukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työohjelman mukaan. Opetus koostuu fyysisistä improvisaatio- ja/tai kompositioharjoitteista. Harjoitteet tehdään vaihdellen eri kokoonpanoissa yksilötyöskentelystä koko ryhmän kanssa yhdessä tehtäviin improvisaatioihin/kompositioihin.
Jakso toimii johdatuksena soolokoreografiaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Palaute on erottamaton osa kontaktitunteja. Opiskelijaa rohkaistaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Opintojakson päätteeksi palautekeskustelu ryhmän ja vastuuopettajan kesken.
Edeltävyysehdot: improvisaatio, kompositio ja muut ammatilliset menetelmät 1 jakson hyväksytty suoritus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi suoritetaan jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.