Siirry suoraan sisältöön

Tanssin liike- ja teosanalyysi 4 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011514-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2023 - 11.06.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 6
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Heidi Alppirinne
Ryhmät
PTANSS21
Tanssinopettaja syksy 21
Opintojakso
2011514
Toteutukselle 2011514-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Sisältö: Tanssin teosanalyysi.
Jaksolla perehdytään tanssin teosanalyysiin eri näkökulmista keskustelevien luentojen ja tanssiteosten videonäytteiden avulla. Jakso etenee koreologisesta näkökulmasta pohtimaan tanssiteosta viestinä. Jaksolla tutustutaan mm. Janet Adsheadin tanssiteosanalyysiin ja kritiikin eri muotoihin. Opiskelija oppii havainnoimaan, kuvailemaan ja tulkitsemaan tanssia ja tanssiteoksia.
Jakson tavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa tanssin teosanalyyttistä tietoa omassa työssään tanssijana, koreografina ja taidetanssikasvattajana. Lisäksi jakson tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa eri näkökulmia tanssianalyysiin ja osaa kirjoittaa tanssianalyysin ja -kritiikin.
Ajoitus: kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija kehittää tieto- ja taitoperustan tanssiliikkeen analyysiin ja arviointiin metodisissa ja koreografisissa opinnoissa.
Opiskelija osaa analysoida liikettä Effort-Shape analyysin periaatteiden mukaan ja hyödyntää Effort-Shape analyysiä tanssinopettajan työssään. Opiskelija osaa tulkita notaatiota. Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa tanssin teosanalyysissä ja hallitsee tanssiteosanalyysin. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan teostuntemuksesta.

Sisältö

Opintojakso rakentuu Effort-Shape analyysin, tilaharmonian ja liikemerkinnän opinnoista sekä Bartenieff Fundamentals ™ harjoitteista ja tanssin teostuntemuksesta.
Opintojakso-osa sisältää oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Itslearningista löytyvät tekstit sekä kirjallisuus.
Adshead, Janet (toim.) 1988. Dance Analysis Theory and Practice. Lontoo. Dance Books Ltd.
Preston-Dunlop, Valerie. 1998. Looking at Dances: A Choreological Perspective on Choreography. London: Verve.
Lehikoinen, Kai. 2014. Tanssi sanoiksi. Tanssianalyysin perusteita. Helsinki. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Kinesis 4.

Muu kirjallisuus:
Adshead-Lansdale, Janet (ed.). 1999. Dancing Texts. Intertextuality in Interpretation. London. Dance Books.
Foster, Susan Leigh. 1986. Reading Dancing: Bodies and Subjects in Contemporary American Dance. Los Angeles. University of California Press, Ltd.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, oppimistehtävät, keskustelut, tanssiesitykset.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, tehtäväperustaisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lukutehtävät (Itsissä), esitysnäytteiden katsominen ja tanssianalyysien kirjoittaminen. Tarkempi tehtävänanto annetaan lähiopetuksessa.
Opintojakson laajuus on 2 op, joka vastaa 58h opiskelijan työtä (lähiopetus + oppimistehtävät).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Opettajan tekemä arviointi.

Siirry alkuun