Special Features of the Physiotherapy in Elderly (2 cr)
Code: TH00BE13-3008
General information
- Enrollment
- 02.12.2022 - 22.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2023 - 14.05.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Iida Laine
- Course
- TH00BE13
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu verkkokurssina 01.01.2022-12.05.2022 välisenä aikana.
Opintojakson sisältöteemat:
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument”
Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
Lihasvoimaharjoittelun perusteet
Liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
Kaatumisvaaran arviointi
BBS, TUG, SPPB
OTAGO -ohjelma
Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena.
Objective
The student is able to
• identify psychological and physiological changes related to aging that are relevant to the client’s ability to function in his/her environment,
• use testers to evaluate geriatric client’s ability to function,
• select and implement physiotherapy methods to support the geriatric clients’ ability to function.
Content
Ability to function in old age, physiotherapy to maintain and promote the ability to function in elderly, evaluation of ability to function in old age, geriatric rehabilitation, cognitive changes in ageing and their effect on implementation of physiotherapy.
Materials
Itslearningissa ilmoitettu materiaali
Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus: https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003
Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence
OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82
RAI-järjestelmä: https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Äijö M. Gerastenia haastaa fysioterapiaa. Fysioterapia. 03/2019.
Lotvonen S., Kyngäs H., Elo S. Mitä tapahtuu ikääntyneen toimintakyvylle palvelutalossa? Fysioterapia 07/2019.
Aartolahti E. Kuntosaliharjoittelu onnistuu osana ikääntyneiden laaja-alaista hoitoa. Fysioterapia 04/2017.
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.
Exam schedules
Verkkokurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuina pe 12.05.2023 klo 23.59 mennessä. (huom. palautuslaatikot sulkeutuvat tämän jälkeen).
Palautettuja tai tehtyjä tehtäviä voidaan tarvittaessa pyytää täydentämään. Arviointi suoritetaan viimeistään 2 viikon kuluessa opintojakson sulkeutumisesta 26.05.2023 mennessä.
Opiskelijalla on arvioinnin valmistumisen jälkeen 1 viikko aikaa täydentää vastauksiaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin ITS -learning alustalla.
1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Tehtävä on videon palautus + RAI-osuus.
2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa.
3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastaus essee -muodossa.
4. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu; essee-tehtävä annetun lähdemateriaalin pohjalta.
Evaluation methods and criteria
Arviointikriteerit:
Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin ja arvoinnissa sovelletaan SOLO-taksonomiaa. Osatehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty ja kokonaisarvosana muodostuu kaikkien tehtävien yhteisarvioinnista alla olevan kriteeristön mukaisesti. Jos jokin osatehtävä on hylätty, sitä voi täydentää yhden viikon kuluessa arvioinnin valmistumisesta.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.
Failed (0)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.
Verkkotehtävät ovat tekemättä tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esittely luettelomainen, vailla selkeää kirjallista kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty. Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.
Assessment criteria, good (3-4)
Ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja toimintakyvyn arviointi on esitelty videolla selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana vielä toisistaan irrallisia osuuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja arviointi on toteutettu yhdessä asiakkaan kanssa videolla. Muistitoimintojen apuvälineiden käyttö on kirjoitettu selkeästi auki, ja ne ovat asiayhteyteen sopivia. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on erittäin hyvä, ja kirjoitetut asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.