Siirry suoraan sisältöön

Palvelu- tai tuotekonseptointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011604-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Arja Keltaniemi
Jenni Tuominen
Ryhmät
MLIITS23
Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
Opintojakso
3011604

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 06.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Palvelu- ja tuotekonseptointi
EDU_2002 Ivar muunto byod
Pe 06.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3009
EDU Ivar 2002
To 26.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Palvelu- ja tuotekonseptointi
EDU_2027 Frans muunto byod
To 26.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3009

To 26.09.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Palvelu- ja tuotekonseptointi
EDU_3001 Kaarle muunto byod
To 24.10.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3009
EDU_2067
To 14.11.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3009
EDU-2025_2026
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. innovointi, asiakas-/käyttäjälähtöisyys, palvelut ja tuotteet, kohderyhmä, palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, joita sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 1.

Lähiopetuskerrat:
6.9. klo 13-16 Arja Keltaniemi ja Jenni Tuominen
26.9. klo 9-16 Arja Keltaniemi ja Jenni Tuominen
24.10. klo 12-16 Arja Keltaniemi ja Jenni Tuominen
14.11. Arja Keltaniemi ja Jenni Tuominen

Tavoitteet

Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.

Sisältö

- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?

Oppimateriaalit

Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson Its Learning-alustalle.

Opetusmenetelmät

- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Essee, jossa otettu haltuun monipuolisten lähteiden avulla aihealueen käsitteitä ja tarkasteltu niitä myös käytännön esimerkkien avulla.
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee 1-5.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja -kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
Tekoälyn hyödyntäminen salittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Tehtävät tehdään rutiininomaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tehtävät ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia että hyödynnettävissä.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tehtävissä on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Lisätiedot

Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot.

Siirry alkuun