Kulttuurihyvinvointiosaajan ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CD53-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 27.01.2023
Ajoitus
31.12.2022 - 29.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
24 - 24
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Ilona Tanskanen
- Pirita Juppi
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
YKUHSK23Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
-
YKUHKK23Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
- soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
- vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja kehittyvällä kulttuurihyvinvointialla ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
- luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.
Sisältö
- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut
- Kulttuurihyvinvointialan osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvointialan osaajan ja erityisasiantuntijan ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen ja omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ohjeistetaan oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan.
Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa; kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin.
Pääsääntöisesti jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolla jaetaan lähijaksojen välillä edenneitä osatehtäviä. Lisäksi ensimmäisen ja toisen lukukauden lopussa koostetaan ammatti-identiteetin ja -osaamisen kehittymiseen liittyvää toimintaa, kokemuksia, ajatuksia ja tunteita reflektiokerralla. Näissä tilanteissa huomio suuntautuu tulevaisuuteen oman alan ja kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojen aikainen prosessi päättyy julkaistuun/julkaistavaan asiantuntijapuheenvuoroon ja koko prosessin loppureflektioon.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Prosessi kytkeytyy lähipäivien yhteiseen työskentelyyn, mutta pääpaino on opiskelijan omassa prosessoinnissa. Strukturoitu omakuvallinen identiteettityöskentely Kymmenen askeleen ohjelman mukaan (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) on ensimmäisen opiskeluvuoden runkona.
Opintojaksossa vahvistuvia kompetensseja ovat mm. reflektio-osaaminen, luovuusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen sekä itsensä kehittämisen osaaminen. Kaiken ytimessä on kokonaisvaltainen hyvinvointinäkemys ja kokemuksellinen kulttuurihyvinvointiosaaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa opiskelija valikoi omaan ammatilliseen polkuunsa ja siihen liittyvään koulutukseen liittyviä valokuvia ja pohtii tietään näihin opintoihin.
Opiskelija laatii ensimmäisinä opiskelupäivinä digitarinan polustaan Kulttuurihyvinvointi -YAMK-koulutukseen.
Ensimmäisinä päivinä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä.
Kunkin lähiopetusjakson alussa ”pysäkillä” tutkitaan ja jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita.
Lukukauden lopussa kesäkuussa ja joulukuussa koostetaan siihen astista prosessia tähtäimessä näkemys kulttuurihyvinvointialan osaajaidentiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.
Päiväkirjatyöskentely jatkuu valmistumiseen asti. Loppuvaiheessa opiskelija julkaisee asiantuntijapuheenvuoron jollakin ammatillisella julkaisualustalla sekä kirjoittaa loppureflektiokoosteen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Kymmenen askeleen ohjelma (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) identiteettityöskentelyssä
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset ammatti-identiteetit ja ammatilliset polut
- Oman sote- tai taidealan ammatti-identiteetin erityispiirteet
- Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin kentässä
- Oma kulttuurihyvinvointikokemus ja oman hyvinvoinnin kokeminen osaamisen ytimessä; itsetuntemus, hyvinvointiosaaminen
Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää taide- ja medialähtöisiä menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan, identiteettiään, osaamistaan, kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oman ammatin osaajan ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan identiteetti on muotoutumassa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkeillä ja reflektiopisteissä, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen. Ammatti-identiteetin kehittyminen kytkeytyy lopulta opinnäytetyön tuloksiin.