Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO20-3038
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 30.09.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 11.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS21Hammasteknikkokoulutus (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
Sisältö
Sisältö
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus
- kehittämis- ja tutkimusprosessi
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- kehittämistoiminnan menetelmät
- luotettavuus ja eettisyys
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan ITS-verkko-alustan välilehdillä
Tenttiä varten otetaan haltuun seuraava verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Verkkotentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttipäivät kevätlukukaudella 2023:
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
ITS -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Sisällön jaksotus
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso ITSissä 9.1.-31.12.2023
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)