Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF74-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 31.08.2024

Ajoitus

09.01.2023 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
  • Eetu Väre
  • Anu Kuikkaniemi
  • Heli Arokki
  • Heidi Hämäläinen

Vastuuopettaja

Anu Kuikkaniemi

Ryhmät

  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21
  • 23.11.2023 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 29.11.2023 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 30.11.2023 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 06.12.2023 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 07.12.2023 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 13.12.2023 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 14.12.2023 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 11.01.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 17.01.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 18.01.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 24.01.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 25.01.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 25.01.2024 16:30 - 18:00, Lasten diabetes ryhmä_Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 31.01.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 01.02.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 07.02.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 08.02.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 14.02.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 15.02.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 21.02.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 22.02.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 28.02.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 29.02.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 06.03.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 07.03.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 13.03.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 14.03.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 20.03.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 21.03.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 27.03.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 28.03.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 03.04.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 04.04.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 10.04.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 11.04.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 17.04.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 18.04.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 24.04.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 25.04.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 01.05.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 02.05.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 08.05.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 09.05.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 15.05.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 16.05.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 22.05.2024 10:00 - 18:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005
  • 23.05.2024 08:00 - 12:00, Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2 / projektityö TH00BF74-3005

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa harjoittelun/projektin kantaen roolinsa mukaisen vastuun,
• kehittää toimintaterapeutin roolia harjoittelussa/ projektissa,
• hakea ohjausta ja raportoida työstään tarkoituksenmukaisesti harjoittelussa/ projektissa.

Sisältö

Projektin hallinta
Harjoittelu/ projektityö voi koostua yhdestä tai useammasta osasta yhteistyössä työelämän kanssa.
Harjoittelua/ projektia ohjaavat toimintaterapian teoria ja tutkittu tieto

Oppimateriaalit

Lisätiedot oppimisympäristö (Itslearning) ja Messi

Opetusmenetelmät

Harjoittelu / projektityö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, harjoittelu sisältää sovitun oppimistehtävän

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Asiakas- ja projektityöskentely hyödyntäen kestävän kehityksen periaatteita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun korvaava hyväksilukuku toimintaterapeutin työllä on mahdollinen, mikä edellyttää 7 viikon kokopäiväistä työskentelyä tt-sijaisuudessa, yhteensä 270 tuntia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Käytännön harjottelua tehdään harjoittelupaikalla arkipäivisin klo 8-16 (lasten palvelutoiminta 18.00 saakka) välillä ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla työajanseurantaan pohjautuen. Poikkeavat menettelyt sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa.

10op eli 270t, josta käytännön harjoittelun osuus on 259h ja itsenäisen työskentelyn osuus 11h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Harjoittelu vaatii kykyä itseohjatuvaan työskentelyyn: opiskelija pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, työskentelee tavoitteellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti
Opiskelija pystyy tekemään annetut työtehtävät ja osaa pyytää lisäohjausta tarvittaessa

HYVÄKSYTTY
suorittaa hyväksytysti teoriaopinnot
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan

Sisällön jaksotus

Pääsääntöisesti Toimintaterapian valinnainen harjoittelu 2/ projektityö, 10op, tehdään Turun ammattikorkeakoulun opetuksen liiketoiminnassa SUN-klinikalla, Kunnonkodilla ja/tai Kaarinan kaupungin palvelutoiminnassa. Info pidetään harjoittelukohtaisesti ohjaavan opettajan toimesta.

Kaarinan kaupungin opetuksen palvelutoiminta:
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteet, jonka perusteella pidetään opiskelijan ja opettajan kanssa henkilökohtainen tavoitekeskustelu.
Opiskelija pitää harjoittelun ajan oppimispäiväkirjaa, josta hän koostaa max 2 sivun palautettavan tiivistelmän (jokainen opiskelija täyttää henkilökohtaisesti). Oppimispäiväkirja esitetään pyydettäessä ohjaavalle opettajalle.
Harjoittelun lopussa pidetään opiskelijan ja opettajan välinen loppuarviointi, jolloin käydään läpi etukäteen arviointilomakkeeseen tehty arviointi.

SUN-klinikalla ja Kunnonkodissa tehdään projektiryhmän kanssa projektikohtaiset esimotorolat, joihin sisältyy omat tavoitteet.
Harjoittelun lopussa opiskelija tekee kaikista projekteista henkilökohtaisen motorolan, jonka pohjalta käydään opiskelijan ja ohjaavan opettajan välilnen loppukeskustelu.

Tarkemmat ohjeet löydät Itslearningistä.

Opiskelija osallistuu KOTE-tunnilla käytyyn harjoittelun palautekeskusteluun riippumatta siitä, mitä harjoittelua muut opiskelijat tekevät.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ohjaavan opettajan sovittu viestintätapa.
Opiskelija vastaa itse harjoitteluun liittyvistä matka- ja ruokailu ym. kustannuksista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu vaatii kykyä itseohjatuvaan työskentelyyn: opiskelija pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, työskentelee tavoitteellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija pystyy tekemään annetut työtehtävät ja osaa pyytää lisäohjausta tarvittaessa.

Projektityön tulee valmistua harjoittelun aikana (jos annetussa ajassa se ei ole valmistunut, opiskelija saattaa työn loppuun omalla ajallaan).

Hyväksiluku sijaisuudella: Opiskelija hakee Messin AHOT ohjeen mukaisesti hyväksiluvun työtodistuksella.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hyväksytty:
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti