Siirry suoraan sisältöön

Tasapainoilu 1b (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011462-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto
  • Laura Tikka

Vastuuopettaja

Laura Tikka

Ryhmät

  • PTEASS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen
- tasapainoilutekniikanammattisanaston
- käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- tasapainoilun tekniikoiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen tasapainoilutekniikoissa. Opintojaksolla opiskelija oppii tasapainottelemaan seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee valmistaa soolo demo- esitys, joka voi olla tekninen näyttö opitusta tai kokonaisuus, joka sisältää vähintään kolme käsilläseisontaa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija osaa käsilläseisonnan ammatilliset perustekniikat ja osaa käyttää käsilläseisonnassa käytettyä välineistöä turvallisesti.
Opiskelija tuntee käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Opiskelija hallitsee käsilläseisonnan ammattisanastoa ja osaa soveltaa käsilläseisonta tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä.

Sisällöt
Tunneilla harjoitellaan tavoitteellisesti käsilläseisonnan perustekniikoita:
- ponnistus käsilläseisontaan molemmilla jaloilla, ponnistus kerän kautta, haaraponnistus ja taittoponnistus
- ponnistukset laatikolle ja tapeille
- päälläseisonta kolmella eri nousulla, kerä, haara ja taitto
- kyynärvarsiseisonta
- käsilläkävely


Harjoittelussa kiinnitetään huomiota oikeaan, suoraan linjaukseen käsilläseisonnassa ja tehdään käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Staattisten liikkeiden ohella harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi liikkuvien käsilläseisontavariaatioiden kautta.
Tunneilla opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja käyttämään tarkoituksenmukaisia apuvälineitä sekä auttamaan toisia oikeaoppisesti.

Opintojakson lopussa on demo, jonka kautta opiskelija osoittaa taitonsa käsilläseisonnan perustekniikoissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo 11.5.2023

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa käsilläseisonnan perustekniikat. Opiskelija osaa harjoitella turvallisesti ja käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, toimii niiden mukaisesti ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä.
Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut käsilläseisontatekniikat hyvin. Opiskelija osaa kävellä hallistusti käsillään ja osaa ponnistaa kaikilla vaadituilla tavoilla käsilläseisontaan maassa sekä seisoa käsillään 15 sekunttia. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.
Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut käsilläseisontatekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa kävellä hallistusti käsillä ja osaa ponnistaa kaikilla vaadituilla tavoilla käsilläseisontaan maassa sekä seisoa käsillään 30 sekunttia
Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.