Skip to main content

Aerials 1b (2 cr)

Code: 2011460-3008

General information


Enrollment
22.12.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 02.06.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 10
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Minna Karesluoto
Course
2011460
No reservations found for realization 2011460-3008!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat rengastrapetsilla ja paritrapetsilla
- ilma-akrobatian ammattisanaston
- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation
välineenä
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja omia vahvuuksiaan
Opintojakson sisältö:
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa.
Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista rengastrapetsilla ja paritrapetsilla sekä itse suunnitellulla ilmavälineellä.
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Tavoitteet ja niihin pääseminen
Tavoitteena on oppia perustekniikka rengastrapetsilla ja paritrapetsilla. Lisäksi opiskelija pystyy luovasti kehittelemään
oman ilma-akrobatiavälineensä ja hyödyntämään jo oppimiaan tekniikoita sekä soveltamaan omaa osaamistaan
kyseisellä välineellä. Opiskelija käyttää ja huoltaa välineitä oikeaoppisesti. Opiskelija pystyy työskentelemään sekä
ryhmässä että itsenäisesti ja osaa ottaa muut huomioon. Opiskelija hallitsee ilma-akrobatian ammattisanaston.
Opiskelija pystyy arvioimaan omaa tekemistään ja edistymistään. Opiskelija pystyy antamaan ja ottamaan vastaan
rakentavaa palautetta muille/muilta.
Tavoitteisiin pääseminen:
-läsnäolo tunneilla
-tunneilla aktiivisena toimiminen yksin sekä ryhmässä
-itsenäinen harjoittelu opetuksen ulkopuolella
-demot
Tekninen sisältö
Rengastrapetsi:
-merenneito
-amazon
-linnunpesä ylätangolla + notkistus
-ilona + jatko
-haara
-rintaseisonta + variaatiot
-niskaseisonta
-kauris + variaatiot
-linnunpesä
-enkeli + variaatiot
-krusifiksi
-tankohartianoja
-viinilasi
-peppubalanssi
-vatsabalanssi
-selkäbalanssi + variaatiot
-selällään balanssi sivuttain
-yhden polven kieppi ylös
-istuen kupperi
-solnuska
-kylkipistokas
-senses roikunta
-liz pyörähdys
-nilkkaroikunta
-kantapääroikunta
-ylätangolta tiputus vatsalle
-taakse pendoliino tempolla ja ilman tempoa
Paritrapetsi:
-catcher + taitto + ylösnousu
-catcher + skin the cat ja pyörähdys
-istuminen + jalkapöytäroikunta haarojen välissä
-istuminen + nilkkanilkka
-istuminen + säärisääri
-istuminen + makuu jalkojen päällä (niska + haarat)
-istuminen + olkapäillä seisonta
-istuminen + päälläseisonta
-istuminen + luisutus kainaloille
-vatsab. + enkeli
Tuplana:
-yhden köyden roikunta
-keinu
-haara
-amazon
-enkeli
Köydessä ja tangolla:
-linnunpesä
-pää alaspäin roikunta, jalka variaatiot
-kainalomakuu
-roikkuen spagun päällä spagu

Objective

Opiskelija osaa
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat trapetsilla, vertikaalikankaassa ja -köydessä

- ilma-akrobatian ammattisanaston

- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä

- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä

Content

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista trapetsilla, vertikaalinkankaassa ja -köydessä. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Teaching methods

Oppimismenetelminä käytetään mm. mallioppimista, vertaisoppimista ja tekemällä oppimista. Hyödynnämme myös
internetiä ja somesta löytyviä eri kanavia kuten Instagram. Osa oppimista on itsenäinen treenaaminen ja
voimaharjoittelu

Evaluation methods and criteria

Arviointi
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota:
-läsnäoloon tunneilla
-teknilliseen suoritukseen
-itsenäiseen työskentelyyn
-muiden kanssa työskentelyyn
-demoihin
-itsearviointiin

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- on suorittanut vaaditut demot
Arvosana 2 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- hallitsee vähän aiemmin mainittua tekniikkaa

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- hallitsee jonkin verran aiemmin mainituista tekniikoista
Arvosana 4 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- pystyy suorittamaan suurimman osan aiemmin mainituista teknillisistä liikkeistä puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- pystyy suorittamaan aiemmin mainitut teknilliset liikkeet puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan kriittistä palautetta
- kykenee työskentelemään muiden opiskelijoiden kanssa
- toimii kannustavan ilmapiirin periaatteiden mukaan

Go back to top of page