Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 1b (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CI39-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen kokemuksellinen oppiminen. Vertaisoppiminen. Lähiopetus ryhmässä. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen sekä mallioppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää demotunnit, joilla näytetään ko. tuntia edeltävää liikemateriaalia ja demotunnit kuvataan. Demotunneille opiskelija voi pyytää katsojia.

Demotuntien ajankohdat:
välidemo:
ti 14.2. klo 9-10:30 baletti, to 16.2. klo 9-10:30 jazz- ja nykytanssi
loppudemo:
to 11.5. klo 9-10:30 nykytanssi, ti 16.5. klo 9-10:30 baletti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Jatkuva rakentava palautteen antaminen ja vastaanottaminen eri aistikanavin opettaja-opiskelija, opiskelija-opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso tapahtuu lähiopetuksena ti ja to työjärjestyksen mukaisesti.
Tärkeintä on opintojaksolle aktiivinen osallistuminen ja liikkeiden kokeileminen ja harjoitteleminen.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Yleinen sisältö:
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan:
Osa a) baletin perusteet pilateksella maustettuna
Osa b) Jazz- ja nykytanssin perusteet liikeimprovisaatiolla maustettuna

OSA A) Baletin perusteet pilatesmaustein tavoitteet ja sisältö:
Yleiset tarkemmat tavoitteet baletin tekniikkaopinto-osuudessa:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän asenteen ylläpitäminen tekniikkaharjoittelussa
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen ylläpito ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta)
- jalkojen rotaation ymmärtäminen ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten vahvistaminen lattialla erilaisissa kehon asennoissa sekä keskilattialla kahdella jalalla sekä yhdellä jalalla
- työskentely jalkojen omassa aukikierrossa
- keskustan tuen/ kannatuksen ymmärtäminen ja keskustan tukilihasten edelleen vahvistuminen (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas), vartalon neliön hallinta
- lateraalihengityksen oppiminen ja hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti
- baletin jalkojen, käsien ja pään perusasentojen hahmottaminen ja muistaminen
- baletin suuntien (1-8) ymmärtäminen ja muistaminen
- osata tuottaa terävää ja pehmeää dynamiikkaa sitä vaativissa teknisissä harjoitteissa ja liikesarjoissa
- ponnistusvoiman kehittyminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle ja yhdeltä kahdelle sekä yhdeltä yhdelle jalalla perushypyissä
- hyppytekniikan ymmärtäminen ja kehittyminen; nopeus plus voiman kehittyminen
- baletin ilon ja kauneuden löytäminen sekä soveltaminen sirkukseen



Oppisisältö:
- keskivartalon tukiharjoitukset lattiatankotreenissä sekä keskilattiatreenissä
- yläselän tukiharjoitukset lattiatankoharjoituksin sekä keskilattialla
- lapatukiharjoitukset lattiatankoharjoituksin sekä keskilattialla lapatuen kautta käsien kannattelu ja port de bras
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset lattiatangolla sekä keskilattialla
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lantion stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- lateraalihengitys harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
- oman kehon linjauksen jatkuva tarkastelu ja dialogisuhteeseen pyrkiminen oman kropan kanssa
- liikkeen muodon hallinta sekä liikkeen reittien hallinta erilaisten asentojen välillä; pyrkimys liikkeiden sitomiseen toisiinsa
Harjoitukset ja tekniikat:
1. Vartalon optimaalinen asento lattialla selin, kyljellä, vatsalla ja konttausasennossa
2. Jalkojen VI, I, II, III ja IV asento
3. Käsien asennot: neutraali, perusasento, I, II, III, alongee
4. Käsien port de bras: ½, I, II, III, IV, V
5. Pään eri asennot: kallistus, kierto ja kääntö
6. Demi ja grand plie kaikissa jalkojen asennoissa VI, I, II, III ja IV
7. Releve kaikissa jalkojen asennoissa VI, I, II, III ja IV
- suorin polvin
- demi pliestä
- demi pliehen
- sarjana
8. Battement tendu:
- VI, I ja III asennosta: en croix: eteen, sivulle ja taakse
- suorin polvin
- demi pliessä
- demi pliehen
- plie soutenu
- sidonnat eri asentojen välillä suorin jaloin ja pliellä
9. Battement tendu jete:
- VI, I ja III asennosta: en croix: eteen, sivulle ja taakse
- suorin polvin
- demi pliessä
- demi pliehen
- pique
- painonsiirrot eteen, sivulle ja taaksepäin
10. Rond de jambe:
- lattialla selinmakuulla ja kylkimakuulla
- keskilattialla en dehors ja en dedans: suorin polvin, pliessä, 45 astetta, 90 astetta
11. Sur le cou-de-pied
- ojennetulla nilkalla edessä ja takana
- koko jalalla ja puolivarpailla
12. Battement frappe
- perusmuoto fleksistä ja ojennetulla nilkalla en croix
13. Battement retire
- edessä ja takana
14. Battement retire passe
- perusmuodot edestä taakse
15. Battement releve lent
- lattialla eteen, sivulla ja taakse VI, I, III
- seisten VI, I ja III en croix
16. Battement developpee
- lattialla eteen, sivulle ja taakse VI, I, III
- seisten VI, I ja III en croix
17. Grand battement jete
- lattialla eteen, sivulla ja taakse VI, I, III
- seisten VI, I ja III en croix
18. Taivutus lantiosta eteen 90 astetta VI, I ja III
19. Taivutus yläselästä taakse VI, I ja III
20. Venyttelyt aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla: lonkkanivel koukistajat ja ojentajat, jalkojen aukikiertäjät ja sisäkiertäjät, loitontajat ja lähentäjät, selkärangan koukistajat ja ojentajat, kyljet, pohkeet
21. Hyppyharjoitelmat
- temps leve saute kaikissa asennoissa
- Pas Echappe
- Changements
- Jetes
- sissonne temps leves arabeskissä
- pas de chat
- saut de basque
22. Laukka, polkka, hyppyaskel, triplet
23. Tanssit (Repertuaari historialliset tanssit, karakteeritanssit)
24. Luovat harjoitukset: omat sirkuskoreografiat baletin materiaalista soveltaen ja yhdistäen.

Osa B: Jazz-ja nykytanssin perusteet liikeimpromaustein tavoitteet:
Jazz- ja nykytanssin ja liikeimprovisaation tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän asenteen ylläpitäminen ja ruokkiminen koko jakson ajan
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta)
- jalkojen rotaation ymmärtäminen ja jalkojen ulko- ja sisäkiertoon vaikuttavien lihasten vahvistuminen, jalkojen painon tunteen löytäminen
- työskentely jalkojen omassa aukikierrossa
- keskustan tuen/ kannatuksen ymmärtäminen ja keskustan tukilihasten vahvistuminen (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- lateraalihengityksen ja rennon hengittämisen oppiminen ja hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti
- kehon eri toimintamahdollisuuksiin tutustuminen kehon tanssillisten toimintojen kautta: flexio-ekstensio, abduktio- adduktio, rotaatio eri nivelissä: lonkkanivel, olkanivel, selkäranka, polvet, nilkat, kyynärnivel, ranne
- suuntien (eteen, taakse, sivulle: oikealle-vasemmalle, etudiagonaaliin, takadiagonaaliin) ja liikkeen eri tasojen (ala-keski-ylätaso) käsitteiden ymmärtäminen ja käyttäminen
- osata tuottaa terävää ja pehmeää dynamiikkaa sitä vaativissa teknisissä harjoitteissa ja liikesarjoissa, osata yhdistää kahta dynamiikkaa tanssisarjaan
- ponnistusvoiman kehittyminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle ja yhdeltä kahdelle sekä yhdeltä yhdelle jalalla perushypyissä
- hyppytekniikan ymmärtäminen ja kehittyminen; nopeus plus voiman kehittyminen
- painovoiman käyttö ja hyödyntäminen liikkeessä
- nykytanssille tyypillisen painovoiman, hengityksen, swingin, jännittämisen, rentouden ja omakohtaisen liikekokemuksen tutkiminen liikkeen kautta ja soveltaminen erilaisten liiketehtävien ja omien luovien koreografiakokeilujen kautta
- jazztanssille tyypillisen liikkeen rytmittämisen, aksentoinnin ja terävyyden tutkiminen liikeharjoitteissa sekä tekniiden soveltaminen liiketehtävissä
Oppisisältö:
- keskivartalon tukiharjoitukset
- yläselän tuki- ja liikkuvuusharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- hengitys liikkeen polttoaineena harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistajat, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät, selkärangan eri liikeradat (pyöristys, avaus, sivutaivutus, kierrot)
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset nykytanssi- ja jazztanssitekniikkapohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
Tekniikat:
1. Vartalon perusasennon hahmottaminen ja hallinta paikalla olevissa liikkeissä sekä liikkuvissa liikkeissä
2. Jalkojen asennot: Parallel I, parallel II, auki I, auki II, III, IV
3. Käsien neutraaliasento, käsien Ias, II as, IIIas, swingit, pyöritykset, suorat, kaarevat, terävät, pehmeät, Mattox- tekniikkapohjaiset käsien isolaatiot, Limon-tekniikkapohjaiset swing kädet
4. Painonsiirrot eri tilansuuntiin ja tilasuuntien yhdistelmät:
- alaspäin- ylöspäin
- eteen, sivulle, taakse, diagonaalit
- yhdistäen perustilasuunta toiseen tilasuuntaan
5. Rangan rullaukset: seisten, istuen, makuulta
6. Rangan pyöristys: koko ranka, yläselkä
7. Rangan kohotus: yläselkä, koko ranka
8. Rangan sivutaivutukset, lateraalifleksiot
9. Jalkojen swingit lattialla ja seisten
10. Plie: kannateltu ja pudotettu sekä swingaava, liikkeen jousena
11. Jalkojen tendut, jetet ja developpeet kaikkiin liikesuuntiin
12. Kehon isolations: pää, rintakehä, lantio, kädet, yhdistelmät
13. Perusliikkumistaidot: kävely, juoksu, hyppyaskel, laukka eri tilasuuntiin erilaisin variaatioin ja eri tasoissa
14. X-meritähti, kilpikonna
15. X – X, kierrot
16. Keräys-avaus
17. Koonto-release
18. ”Kääpiökävelyt”
19. Slidet
20. Apina kävelyt
21. Apina kärrynpyörä
22. Käsiltä jaloille – jaloilta käsille
23. Kissa kävelyt
24. Pudota-kohota harjoitukset
25. Silmät kiinni harjoitukset
26. Reaktio harjoitukset
27. Painon antaminen ja painon vastaanottaminen
28. Liikeimprovisaatiossa kehon toimintojen (koukistus-ojennus, kierto, loitonnus-lähennys, taivutus/ taitto) tutkiminen ja kokeileminen nivel- ja lihastasolla tilan eri tasoissa
29. Liikeimprovisaatiossa liikkeen tuottaminen erilaisista näkökulmista: verbit, adjektiivit, tarinalliset lähtökohdat
30. Liikeimprovisaatiosta koreografiaksi tehtävät yksin ja pienryhmissä
31. Chasseet
32. Pas de bourrees
33. Käännökset alatasossa, keskitasossa ja ylätasossa
34. Piruetit perinteiset ja omat keksinnöt
35. Kiertävän sirkuksen tanssikoreografian harjoittelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.

Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta liikeilmaisun opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja liikeilmaisun kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tanssitekniikoiden opiskeluun

HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN VAADITAAN OPISKELIJALTA AKTIIVISTA OSALLISTUMISTA OPETUKSEEN, AMMATTIMAISTA ASENNETTA, MINIMIOSAAMISTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISTA JA EDISTYMISTÄ SEKÄ KEHITTYMISTÄ SUHTEESSA KUNKIN OPPIJAN OMAAN LÄHTÖTASOON.
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN OPISKELIJAN LÄSNÄOLOPROSENTIN TULEE OLLA 80%. JOS OPISKELIJALLA ON YLI 20% POISSAOLOJA NIIN OPINTOJAKSON SUORITUS ON HYLÄTTY.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi