Kehonhuolto 1b (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011444-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS22Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Oppimateriaalit
Fedec:n Pedagogical tools materiaali:
Instruction manual: Theory, guidance and good practise for training
(www.fedec.eu)
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Kokemuksellinen ja liikkellinen oppiminen. Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Vertaisoppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä. Erilaisten kehonhuoltotekniikoiden kokeileminen ja tutkiminen käytännön kautta. Kehonhuoltokirjallisuuteen ja opinnäytteisiin tutustuminen ja lukemansa soveltaminen oppimistehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus: 2op, lähiopetusta 20X1,5h= 30h
Kurssin laajuus 2X27h= 54h
Oppimistehtävät: 24h
Aika: pe klo 15-16.30 ja osittain myös ma klo 13:15-14:45 työjärjestyksen mukaisesti
Paikka: Pikku sirkussali ja Kehonhuoltotila sen valmistuttua
Oppimistehtävät:
1) Lue Training Theory Fedec:n Pedagogical tools materiaalista. Kirjoita siitä suomenkielinen tiivistelmä ja lisää mukaan reflektiota oman kehon ko. ominaisuuksistasi, vahvuuksistasi ja heikkouksistasi ja miten olet havainnoinut niitä sirkuksen ja/ tai kehonhuollon harjoitteissa.
2) Suunnittele itsellesi aamunavauslämmittely rutiini, jossa herätät kehon ja mielen. Kuvaa rutiini videolle. Rutiinissa tulee huomioida kehon kaikki nivelet, tuen ja liikkuvuuden herättäminen sekä koordinaatio eli hermosto auki.
Tehtävien palautus Minnalle 19.5.2023 mennessä pdf-muodossa
Sisällön jaksotus
Kehonhuollon yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Yleinen kuvaus:
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Laajuus: 2op, lähiopetusta 20X1,5h= 30h
Aika: pe klo 15-16.30 ja osittain myös ma klo 13:15-14:45 työjärjestyksen mukaisesti
Paikka: Pikku sirkussali ja Kehonhuoltotila sen valmistuttua
Kehonhuolto 1b tarkennetut osaamistavoitteet:
- oppia lämmittelemään erilaisia sirkustaiteilija-opettajan töitä varten
- miten lämmitetään kehon eri osia ja valmistellaan kehoa venyttelyyn ja liikkuvuusharjoitteluun
- miten lämmitetään mieltä?
- miten lämmitellä ryhmäprojektiin?
- keskivartalon tuen vahvistaminen ja tuen ylläpitäminen erilaisissa kehon asennoissa erilaisia pienvälineitä käyttäen (pallo, rulla, kuminauha, painot)
- lapatuen vahvistaminen ja tuen ylläpitäminen erilaisissa kehon asennoissa
- lantion neutraaliasennon hallinta ja tuen ylläpitäminen erilaisissa kehon asennoissa
- lonkkanivelen liikkuvuus ja voimaharjoitteet
- olkanivelen liikkuvuus ja voimaharjoitteet
- nilkkanivelen ja varpaiden nivelten voima – ja liikkuvuusharjoitteet
- ranteiden liikkuvuus ja -voimaharjoitteet
- fasciaharjoitteet
- pilates-laiteharjoittelun perusteet (kun laitteet saapuneet)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen kehonhuoltoon ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen ryhtiä, linjauksia, koordinaatiota, hengittämistä sekä voimaa ja liikkuvuutta rakentavasti.
Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, tiedollista ja taidollista kehonhuolto-osaamista suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta kehonhuollon opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kehonhuoltoharjoitusten tekeminen omaa kehoa kuunnellen ja omaa kehollisuutta haastaen
- annettujen oppimistehtävien työstäminen ohjeistuksen mukaisesti
- ammattimainen asenne kehonhuollon opiskeluun
Hylätty (0)
Hyväksyttyyn opintojakson suoritukseen vaaditut 80% läsnäolot lähiopetukseen eivät toteudu.
Oppimistehtäviä ei ole palautettu tehtävänannon mukaisesti ja annetussa aikaikkunassa.
Asenne kehonhuoltoon on epäammattimainen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi