Liikeilmaisu 2b (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011440-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Vertaisoppiminen. Kehollinen oppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä. Yksilö- ja pariharjoitukset. Liikkeellinen kokeileminen ja liikkeen analysoiminen ja oman ja toisen oppimisen reflektointi. Jatkuva rakentava palaute opiskelija-opettaja, opettaja-opiskelija ja opiskelija-opiskelija välillä. Dialogiin pyrkiminen oppiaineen ja sitä työstävien kaikkien henkilöiden välillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aika: 24.1.- 16.5.2023
Laajuus: Lähiopetus 31X1,5h= 46,5h
Laajuus opintopisteinä: 3op, 3 X27h= 81h
Omaa työtä lähiopetuksen lisäksi 35h/ 2,5h/ viikossa
Oppimistehtävänä on osallistua aktiivisesti, läsnäolevasti ja ammattimaisella asenteella lähiopetukseen. Lisäksi tunneilla annettujen kompositioon ja luovaan työhön liittyvien oppimistehtävien valmistelu lähiopetusajan ulkopuolella.
Osallistuminen välidemoihin:
ti 14.2. klo 10:45-12:15 ja to 16.2. klo 10:45-12:15 sekä
loppudemoihin:
to 11.5. klo 10:45-12:15 ja ti 16.5. klo 10:45-12:15 sekä
SNSL:n esitykseen, jonka koreografia on luotu yhdessä ryhmän kesken.
Sisällön jaksotus
Liikeilmaisu 2b jakautuu kahteen osaan:
osa Nyky-ja jazztanssi, 2.opintovuosi, PTEASS21, kevät 2023
Tavoitteet:
- oman sooloteoksen reflektointi ja liikemateriaalilla leikkiminen liikeimprovisaation ja komposition keinoin
- toisen opiskelijakollegan soolon liikemateriaalilla improvisointi ja materiaalin variointi
- lyhyen komposition luominen oma soololiikemateriaali lähtökohtana ja komposition opettaminen toisille opiskelijoille ryhmänä
- nyky- ja jazztanssin tekniikoiden harjoittelu rytmi ja musiikki lähtökohtana
- "contemporary jazz" liikemateriaalin kokeileminen ja 3-4 elementin yhdistäminen toisiinsa tekniikkasarjoissa
- lyhyiden musikaalipohjaisten tanssinumeroiden omaksuminen
- TapDance 10h, stepin alkeisiin tutustuminen
Liikeilmaisu 2b: osa Baletti, 2.opintovuosi, PTEASS21, kevät 2023
Tavoitteet:
- baletin perustason liikemateriaalin edelleen kehittäminen liittäen mukaan käsien, pään ja katseen käyttö ja uusien liikkeiden perusmuotojen harjoittelu
- kehon kannatuksen/ tuen ja linjausten edelleen vahvistaminen
- koordinaation kehittäminen pään, käsien ja jalkojen yksinkertaisissa liikkeissä
- ponnistusvoiman kehittäminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle, yhdeltä kahdelle ja yhdeltä yhdelle jalalle
- tasapainon kehittäminen yhdellä jalalla ja puolivarpailla
- pyörimistekniikoiden ja kääntymisen kehittäminen
- oman kehon anatomian mukainen työskentely: keskustan kannatus, oman aukikierron käyttäminen
- musikaalisuus
- 3-4 elementin yhdistämiskyvyn kehittäminen
- liikemuistin kehittäminen
Oppisisältö (uudet asiat/ asennot/ tekniikat):
1) Jalkojen III, V asento ja IV asento
- asentojen sidonnat kaikkien jalkojen asentojen välille
2) Demi-plié ja grande plié
- III, V ja IV asennossa
- käsien eri port de braslla
3) Battement tendu
- en croix
- en croix demi-pliellä
- pour le pied flexillä
- painonsiirroilla
- fouetteella
4) Battement tendu jeté ja jeté pique
- en croix
- sivulle kohoiskulla I as nopeasti
- en croix demi pliellä
- painonsiirroilla
- reverse suunnilla
5) Plié soutenu
6) Passé par terre
7) Rond de jambe par terre
- en dehors
- en dedans
- suorana, pliessä, ilmassa
8) Asennot:
- sur le cou-de-pied devant ja derriere
- retire devant ja derriere
- liike: Retire passé
9) Battement frappé
- en croix
10) Battement fondu
- en croix kokojalalla
11) Battement relevé lent ja developpée
- en croix käden port de braslla
12) Grand battement jeté
- en croix
13) Pas tombé ja pas coupé
14) Pas de bourree changé en dehors ja en dedans
15) III port de bras, IV port de bras, V port de bras
16) Releve kaikissa perusasennoissa ja suunnissa
17) Epaulement croisé ja effacé poosat
18) I, II, III ja IV arabesque
19) Kierteet:
- pas glissade en tournant en dehors ja en dedans
- pique en tournant
- chenée
- blintsik
- piruetti V as en dehors ja en dedans
- piruetti IV as en dehors ja en dedans
20) Valssisarjat
21) Pas de basque-sarjat
22) Repertuaari: Punahilkka ja susi, arabialainen tanssi, kiinalainen tanssi, espanjalainen tanssi
Hypyt/ allegro
1) Temps leve saute kaikissa asennoissa useampia hyppyjä peräjälkeen
2) Changement
3) Pas Echappe
4) Pas Assemble
5) Pas Glissade
6) Temps leve saute yhdellä jalalla
7) Pas de chat
8) Pas jete
9) Fouette
10) Entrelacé
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa.
Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta liikeilmaisun opiskeluun.
Arviointi asteikolla 1 -5.
Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja.
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä:
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin
- tanssitekniikan ja liikeilmaisun kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen
- ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tanssitekniikoiden opiskeluun
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN VAADITAAN OPISKELIJALTA AKTIIVISTA OSALLISTUMISTA OPETUKSEEN, AMMATTIMAISTA ASENNETTA, MINIMIOSAAMISTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISTA JA EDISTYMISTÄ SEKÄ KEHITTYMISTÄ SUHTEESSA KUNKIN OPPIJAN OMAAN LÄHTÖTASOON.
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN OPISKELIJAN LÄSNÄOLOPROSENTIN TULEE OLLA 80%. JOS OPISKELIJALLA ON YLI 20% POISSAOLOJA NIIN OPINTOJAKSON SUORITUS ON HYLÄTTY.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi