Dance and movement expression 2b (3 cr)
Code: 2011440-3007
General information
- Enrollment
-
22.12.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2023 - 02.06.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Course
- 2011440
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Liikeilmaisu 2b jakautuu kahteen osaan:
osa Nyky-ja jazztanssi, 2.opintovuosi, PTEASS21, kevät 2023
Tavoitteet:
- oman sooloteoksen reflektointi ja liikemateriaalilla leikkiminen liikeimprovisaation ja komposition keinoin
- toisen opiskelijakollegan soolon liikemateriaalilla improvisointi ja materiaalin variointi
- lyhyen komposition luominen oma soololiikemateriaali lähtökohtana ja komposition opettaminen toisille opiskelijoille ryhmänä
- nyky- ja jazztanssin tekniikoiden harjoittelu rytmi ja musiikki lähtökohtana
- "contemporary jazz" liikemateriaalin kokeileminen ja 3-4 elementin yhdistäminen toisiinsa tekniikkasarjoissa
- lyhyiden musikaalipohjaisten tanssinumeroiden omaksuminen
- TapDance 10h, stepin alkeisiin tutustuminen
Liikeilmaisu 2b: osa Baletti, 2.opintovuosi, PTEASS21, kevät 2023
Tavoitteet:
- baletin perustason liikemateriaalin edelleen kehittäminen liittäen mukaan käsien, pään ja katseen käyttö ja uusien liikkeiden perusmuotojen harjoittelu
- kehon kannatuksen/ tuen ja linjausten edelleen vahvistaminen
- koordinaation kehittäminen pään, käsien ja jalkojen yksinkertaisissa liikkeissä
- ponnistusvoiman kehittäminen kahdelta kahdelle, kahdelta yhdelle, yhdeltä kahdelle ja yhdeltä yhdelle jalalle
- tasapainon kehittäminen yhdellä jalalla ja puolivarpailla
- pyörimistekniikoiden ja kääntymisen kehittäminen
- oman kehon anatomian mukainen työskentely: keskustan kannatus, oman aukikierron käyttäminen
- musikaalisuus
- 3-4 elementin yhdistämiskyvyn kehittäminen
- liikemuistin kehittäminen
Oppisisältö (uudet asiat/ asennot/ tekniikat):
1) Jalkojen III, V asento ja IV asento
- asentojen sidonnat kaikkien jalkojen asentojen välille
2) Demi-plié ja grande plié
- III, V ja IV asennossa
- käsien eri port de braslla
3) Battement tendu
- en croix
- en croix demi-pliellä
- pour le pied flexillä
- painonsiirroilla
- fouetteella
4) Battement tendu jeté ja jeté pique
- en croix
- sivulle kohoiskulla I as nopeasti
- en croix demi pliellä
- painonsiirroilla
- reverse suunnilla
5) Plié soutenu
6) Passé par terre
7) Rond de jambe par terre
- en dehors
- en dedans
- suorana, pliessä, ilmassa
8) Asennot:
- sur le cou-de-pied devant ja derriere
- retire devant ja derriere
- liike: Retire passé
9) Battement frappé
- en croix
10) Battement fondu
- en croix kokojalalla
11) Battement relevé lent ja developpée
- en croix käden port de braslla
12) Grand battement jeté
- en croix
13) Pas tombé ja pas coupé
14) Pas de bourree changé en dehors ja en dedans
15) III port de bras, IV port de bras, V port de bras
16) Releve kaikissa perusasennoissa ja suunnissa
17) Epaulement croisé ja effacé poosat
18) I, II, III ja IV arabesque
19) Kierteet:
- pas glissade en tournant en dehors ja en dedans
- pique en tournant
- chenée
- blintsik
- piruetti V as en dehors ja en dedans
- piruetti IV as en dehors ja en dedans
20) Valssisarjat
21) Pas de basque-sarjat
22) Repertuaari: Punahilkka ja susi, arabialainen tanssi, kiinalainen tanssi, espanjalainen tanssi
Hypyt/ allegro
1) Temps leve saute kaikissa asennoissa useampia hyppyjä peräjälkeen
2) Changement
3) Pas Echappe
4) Pas Assemble
5) Pas Glissade
6) Temps leve saute yhdellä jalalla
7) Pas de chat
8) Pas jete
9) Fouette
10) Entrelacé
Objective
Students are studying ballet and contemporary dance techniques and different movement improvisational approaches. Students are gaining good knowledge and physical skills into basics in dance and in movement expression. Students are recognising the connection between thinking and moving. Students are able to plan, create and shape bodily movements and also to develop different movement frases. Students can analyze their own and other´s movement language. Students are able to evaluate their own learning process in dance techniques and also in creative tasks.
Content
The goal of the studies is to deepen student´s capability to move, create movement and understand the meanings of movement on stage. The studies are consisting ballet and contemporary dance techniques, movement improvisation, composition and choreography. The main emphasis is to develop student´s to create and elaborate movement material. Studies are done in group and they consist practical classes, different training tasks and demos.
Teaching methods
Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Vertaisoppiminen. Kehollinen oppiminen.
International connections
Lähiopetus ryhmässä. Yksilö- ja pariharjoitukset. Liikkeellinen kokeileminen ja liikkeen analysoiminen ja oman ja toisen oppimisen reflektointi. Jatkuva rakentava palaute opiskelija-opettaja, opettaja-opiskelija ja opiskelija-opiskelija välillä. Dialogiin pyrkiminen oppiaineen ja sitä työstävien kaikkien henkilöiden välillä.
Student workload
Aika: 24.1.- 16.5.2023
Laajuus: Lähiopetus 31X1,5h= 46,5h
Laajuus opintopisteinä: 3op, 3 X27h= 81h
Omaa työtä lähiopetuksen lisäksi 35h/ 2,5h/ viikossa
Oppimistehtävänä on osallistua aktiivisesti, läsnäolevasti ja ammattimaisella asenteella lähiopetukseen. Lisäksi tunneilla annettujen kompositioon ja luovaan työhön liittyvien oppimistehtävien valmistelu lähiopetusajan ulkopuolella.
Osallistuminen välidemoihin:
ti 14.2. klo 10:45-12:15 ja to 16.2. klo 10:45-12:15 sekä
loppudemoihin:
to 11.5. klo 10:45-12:15 ja ti 16.5. klo 10:45-12:15 sekä
SNSL:n esitykseen, jonka koreografia on luotu yhdessä ryhmän kesken.