Näyttämöilmaisu 2 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011285-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Soile Mäkelä
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- sirkustaiteen kannalta keskeisten teatterillisten ilmaisutekniikoiden perustaidot
- tiedostaa ilmaisuaan rajoittavia ja vapauttavia elementtejä
- tunnistaa draamallisen kerronnan malleja
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu teatteri-improvisaation, näyttelijäntyön, klovnerian ja naamionäyttelemisen opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan teatterillisen ilmaisutaidon ja draamallisen kerronnan analyysitaitojen kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa ja ne sisältävät käytönnön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
OPPIMISEN TAVAT
Aktiivinen osallistuminen tekemällä ja observoimalla
? Koko ryhmän yhteiset fyysiset lämmittelyt ja tekniset harjoitukset
? Katsottuna oleminen/ esiintyminen: matalan kynnyksen näytöt luokkatovereille ja
esiintyminen yksilö- tai ryhmäimprovisaatioissa.
? Luokkakavereiden improvisaatioiden aktiivinen observointi ja havaintojen rakentava
purku keskustellen.
? Pari- ja ryhmätyöt
? Opetustilanteiden tuoksinnassa luentoja esim. historiasta ja pedagogisista tavoitteista
? Kauden päätteeksi pidetään avoimet harjoitukset tai vaihtoehtoisesti viedään
naamiohahmot ulkoilemaan lähimaastoon.
? Vahva suositus oppimispäiväkirjan pitämiselle. Sisältöjen kirjaaminen ja oman
oppimisen reflektointi edistää näyttämöilmaisun opetuksen kokonaiskaaren
hahmottamista ja aiheen kokonaisvaltaista sisäistämistä. Lisäksi muistiinpanoista
saattaa olla hyötyä mahdollisia poissaoloja korvaavien tehtävien tekemisessä.
Sisällön jaksotus
YLEISTÄ
Näyttämöilmaisun opinnot jakaantuvat neljälle vuodelle ja opetusta on säännöllisesti kerran
viikossa. Systemaattisesti etenevän fyysisen teatterin opetuksen tarkoituksena on tukea ja
kehittää sirkusopiskelijoiden taiteellispedagogista kasvua ja antaa heille monipuolisia
välineitä kokonaisvaltaiseen itseilmaisuun, sekä keholliseen ja tilalliseen tarinankerrontaan.
Esiintymistaitojen lisäksi opinnot kehittävät liikkeellisen dramaturgian tajua, sekä
ohjauksellista ja pedagogista ajattelua.
Henkilökohtaisten tavoitteiden lisäksi näyttämöilmaisu on aina ryhmätyötä! Ilman vahvaa
ryhmähenkeä ja toisten kuuntelemista ja tukemista yksilöt eivät yllä parhaimpaansa ja
työskentelystä tulee ilotonta puurtamista. Siksi yksi tärkeimmistä tavoitteista onkin hyvän
ryhmädynamiikan luominen.
Opettajana on Teatteri Metamorfoosin perustajajäsen, teatteritaiteen maisteri Soile Mäkelä
(soilemakela.com) Soilen opetuksessa näkyy rakkaus teatterinaamioihin ja vahva
perehtyminen ranskalaiseen Lecoq-pedagogiikkaan, sekä quatemalalais-ranskalaisen Mario
Gonzalezin opetus- ja esitystekniikoihin.
Lecoq-pedagogiikassa erilaisilla naamioilla ja miimillä
EKSPRESSIIVISET NAAMIOT (2 op)
TAVOITTEET
- Antaa välineitä fyysiseen roolinrakennukseen.
- Kehittää sanattoman tarinankerronnan taitoja.
SISÄLLÖT
Toisella vuosikurssilla sirkusopiskelijat työskentelevät ekspressiivisten kokonaamioiden
kanssa. Omat ihanat persoonat voidaan laittaa hetkeksi syrjään ja keskittyä fiktiivisten
roolihahmojen tarinoihin. Naamiot ehdottavat realistisia hahmoja, jotka hurmaavat
groteskiudellaan. Käytännössä työskentelemme fyysisen roolinrakennuksen
perustekniikoiden parissa.
Naamiotyöskentelyyn liittyy paljon teknisiä harjoitteita, mutta tekniikka on toimivaa vasta kun
se on näkymätöntä. Kurssin tärkein anti onkin siinä miten laittaa oma persoonansa hetkeksi
syrjään ja puhaltaa henkiin uusi uskottava naamiohahmo.
Hauskinta tässä muodonmuutosleikissä on se, että muuttamalla liikelaatua, myös oma
logiikka muuttuu. Naamiohahmot ikään kuin käsikirjoittavat itse omaa tarinaansa, aivan
erilaista mitä itse kirjoittaisit sunnuntaina himassa. Hahmon kanssa on vapaus olla mitä
vaan; esim. moraalittomampi, tunteellisempi, tyhmempi, runollisempi ja rumempi kuin sinä
itse. Mitä vaan mikä palvelee tarinaa!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN VAADITAAN OPISKELIJALTA AKTIIVISTA OSALLISTUMISTA OPETUKSEEN, AMMATTIMAISTA ASENNETTA, MINIMIOSAAMISTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISTA JA EDISTYMISTÄ SEKÄ KEHITTYMISTÄ SUHTEESSA KUNKIN OPPIJAN OMAAN LÄHTÖTASOON.
HYVÄKSYTTYYN ARVIOINTIIN OPISKELIJAN LÄSNÄOLOPROSENTIN TULEE OLLA 80%. JOS OPISKELIJALLA ON YLI 20% POISSAOLOJA NIIN OPINTOJAKSON SUORITUS ON HYLÄTTY.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.
Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi