Service Design Competence (10 cr)
Code: 3011506-3003
General information
- Enrollment
- 02.09.2019 - 31.10.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.10.2019 - 20.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 7 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Riikka Kulmala
- Course
- 3011506
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan viikoilla 44-51. Lähiohjausta opintojaksolla on 2* 3-4h /vko. Opintojakso on 10 op:n laajuinen, joten opintojakson työmäärä vastaa 270 h työskentelyä, joten opintojakson laskennallinen kuormitus on noin 25-30/h/vko. Opintojaksolla tehdään ennakkotehtävä, joka ajoittuu ennen opintojakson aloitusta. Ennakkotehtävä julkaistaan viikolla 41.
Opintojakson sisältö:
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja .menetelmät
Palvelumuotoiluprojektin prosessi ja vaiheet
Palvelu työkalut
Palvelumuotoilun työkalujen käyttö asiakaslähtöisten palvelujen suunnittelu- ja toteutusprosessissa.
Lisäksi opintojaksolla tutustutaan kiertotalouden käsitteeseen ja kiertotalouden malleihin ja kirjaston rooliin tässä yhteydessä.
Objective
Having completed the course, the student is able toexplain the principles of user-centric service design.describe the process of service design.use the methods of service design.explain the concept of social library work.carry out a service design Project.
Content
Process and methods of service designSocial library workPlanning, realisation, and evaluating an service design process
Materials
Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit oppimateriaaliin löytyy opintojakson Optima-työtilasta.
Oppimateriaali on pääosin englanniksi, mutta tehtäviin vastataan suomeksi.
Teaching methods
Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia oppimismenetelmiä:
- oppimispäiväkirja
- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- oppimista tukevat testit
- projektioppiminen
Lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtäviä, jotka pyritään liittämään kunkin opiskelijan omaan kontekstiin oppimisen käytännön ymmärryksen vahvistamiseksi ja konkretisoimiseksi.
Exam schedules
Tentit ovat Optimassa tehtäviä monivalintatenttejä, joissa kussakin 3 uusintamahdollisuutta joustavan aikataulun mukaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähitapaamiset
Pienryhmätapaamiset ja pienryhmätyöt
Yksilötehtävät
Virtuaaliohjaus oppimisympäristö Optimassa
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä: 40 h
Ohjatut lähitapaamiset ohjaajan kanssa: 64 h
Ryhmätehtävät: 86 h
Yksilötehtävät (sisältää oppimispäiväkirjan): 40 h
Monivalintatentit: 40 h
Evaluation methods and criteria
Viikkotehtävät, joista raportoidaan oppimispäiväkirjassa (20% arvosanasta, arvioidaan hyväksytty/hylätty, yksilötehtäviä on yhteensä 5; kaikki tehtävät tehty = arvosana 5)
Monivalintatentit (5 kpl) (20% arvosanasta, arvioidaan asteikolla 0-5)
Opettajan arviointi
Itsearviointi (10 % arvosanasta, arvioidaan asteikolla 0-5)
Pari-/vertaisarviointi (10% arvosanasta, arvioidaan asteikolla 0-5)
Projektin toteutusprosessin ja lopputuloksen arviointi (40% arvosanasta, arvioidaan asteikolla 1-5, kriteerit löytyvät opintojakson työtilasta Optimasta).
Opintojaksolla vaaditaan 70% läsnäolo lähitapaamisissa.
Failed (0)
Monivalintatenteistä hylätty
Oppimispäiväkirja tekemättä
Poissaoloja lähitunneilta enemmän kuin 30%
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Asiat on käsitelty suppeasti ja oppimista ei ole reflektoitu oppimispäiväkirjassa.
Monivalintatenttien keskiarvo on 1-2
Projektin toteutuksessa on ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta ja kaikkia palvelumuotoilun prosessin vaiheita ei ole toteutettu.
On osallistunut ryhmätöiden tekemiseen.
Lähteiden käyttö on puutteellista.
Assessment criteria, good (3-4)
Tuotu yksilötehtävissä esille keskeinen asiasisältö ja oppimista on reflektoitu. Lisäksi omia esimerkkejä on annettu.
Monivalintatenttien keskiarvo on 2-4.
Kirjallinen työ selkeä ja lähteitä on käytetty.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja toiminut positiivisesti ryhmässä.
Assessment criteria, excellent (5)
Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Oppimista on reflektoitu ja reflektiossa on esitetty omia esimerkkejä omasta oppimisesta.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnettymonipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ on selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen, jakanut tietoa muiden kanssa ja toiminut positiivisena jäsenenä ryhmässä.