Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenska (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011515-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.08.2021 - 15.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Hilkka Bergman
Minna Björkberg-Suominen
Opintojakso
3011515
Toteutukselle 3011515-3014 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS21 ja PMYYN21 vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 49. Tentti viikolla 50.

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.

Oppimateriaalit

Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai myöh..
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Lisäksi opettajan omaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

välitentti viikolla 42 (40%) / uusinta viikolla 50
lopputentti viikolla 50 (60%) / uusinta tammikuussa 2022

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään .Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

26 h opetusta ja henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä =harjoitustehtäviä verkkotehtävinä
Viisi oppimispäiväkirjamerkintää

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi kirjallista tenttiä, määräajassa palautetut verkkotehtävät (edellytys lopputenttiin pääsemiseksi), oma oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh 50%).

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee hyvin ruotsin kielen rakenteet.

Lisätiedot

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (50%), kaikkien verkkotehtävien (6 osiota) palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan.Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.

Siirry alkuun