Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen osaaminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3011675-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.09.2020 - 25.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2020 - 04.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 - 15
Lähiosuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Riikka Kulmala
Ritva Hyttinen
Ryhmät
PLIITS18kiti
PLIITS18kiti
Opintojakso
3011675
Toteutukselle 3011675-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso on suunnattu kirjastoalan polkuopiskelijoille. Opintojakson ajoitus:
Orientoiva tehtävä julkaistaan viikolla 42 (syyslomaviikko)
Pedagogiset teoriat ja oppimiskäsitykset viikot 44-47
Verkkopedagogiikka, moni- ja medialukutaito, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisöllinen oppiminen viikot 44-51
Kaikille pakollinen työpajat (joko verkossa tai etänä):
27.11, Loimaan kirjasto
3.12 Porin kirjasto
10.12 Työpaja kirjastoammattilaisille, toteutetaan etänä.
Viikot 2-9: Sosiaalipedagogiikka, yksilöiden integrointi osaksi yhteisöjä, aikuisten lukemaan innostaminen.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- edistää sosiaalista osallisuutta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen.

Sisältö

Monilukutaidot ja mediakasvatus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaidot
yhteisöllinen oppiminen
Oppimiskäsitykset ja oppimismenetelmät

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan itslearning-kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet jaetaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Lähitunneilla työskentely on pääasiassa työpajamaista, jossa viedään eteenpäin TKI-hankkeeseen liittyvää kehittämistehtävää.

.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojaksoon on integroitu Lukemattomat-hankkeesta lukemaan innostamisen toiminnallinen osuus. Myös verkkopedagogiikan osuudessa on mukana kirjastoalan työelämän edustaja. Opiskelijat työskentelevät opintojakson aikana Varsinais- Suomen alueen kirjastoammatillisten sidosryhmien kanssa, tarkemmin Turun kaupungin kirjastoverkoston että Salon ja Porin kirjastojen kanssa sekä lukukeskuksen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoiva tehtävä 1 op (27h)
Pedagogiset teoriat ja oppimiskäsitykset 3 op (81 h)
Verkkopedagogiikka 2 op (54 h)
Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisöllinen oppiminen, moni- ja medialukutaito ja sen edistäminen 4 op (108 h)
Sosiaalipedagoginen lähestymistapa lukemaan innostamisessa, toiminnallinen osuus 5 op (135 h)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät.s

Siirry alkuun