Skip to main content

Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families (5cr)

Code: TH00BZ38-3002

General information


Enrollment
01.04.2023 - 01.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2023 - 22.09.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00BZ38

Unfortunately, no reservations were found for the realization Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families TH00BZ38-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lähiopetuspäivät:

pe 1.9. 2023 kampuksella (MK ja TS)
- klo 9:00 - 10:00 Jakson aloitus, tehtävät (teoreettinen essee, varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien haastattelu paritehtävänä, perhekeskusajokortin suorittaminen, simulaatioharjoitukset)
- klo 10:00 - 11:30 Varhaiskasvatustyön etiikka ja arvoperusta
- klo 12:30 - 15:00 Vanhemman dialoginen kohtaaminen ja tukeminen (keskusteluun orientoituminen), eri kieli- ja kulttuuritaustaiset perheet/vanhemmat (klo 13.30–15.00 Outi A. ja Zahra)

pe 8.9.2023 kampuksella (TS)
- klo 9:00 - 11:00 Käyttöteoria ja Minä kasvattajana -tehtävä
- klo 12:00 - 12:45 Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä, vierailijat Kati Mhone, Katarina Kajan ja Sara Åker-Harju Helsingin kaupungista (Zoomin välityksellä)
- klo 12.45 - 15.00 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä työssä

pe 15.9.2023 kampuksella (MK) OMA TIETOKONE JA KUULOKKEET MUKAAN TÄHÄN PÄIVÄÄN!
- klo 9:00 - 11:00 Varhaiskasvatuksen sosionomina päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja monialainen verkostoyhteistyö
- klo 12:00 - 13:30 Vierailija Sari Taipale, perhekeskuksen projektikoordinaattori, Varha
tauko
- klo 13.45 - 15:00 Perhekeskusajokortin ajaminen

pe 22.9.2023 Medisiina D ja kampus (MK ja TS)
- klo 8:30 - 11:30 Simulaatioharjoitukset Medisiina D HUOM! Muista tehdä simulaatioon valmistava harjoitustehtävä etukäteen! Simulaatioharjoituksiin osallistuminen on velvoittavaa!
- klo 12:30 - 15:00 Haastattelujen purku ja jakson päätös

Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Objective

Student
- understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
- recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
- reflects the ethical principles of upbringing
- knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work

Content

Content
- usage theory of upbringing
- ethics of upbringing
- collaboration with guardians
- multiprofessional collaboration

Materials

Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista

Teaching methods

Yksilö- ja pariryhmätyöskentely
Luentokeskustelut
Vuorovaikutusharjoitukset, simulaatio

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa

Student workload

- Lähiopetus 1 op
- Keskustelutehtävä vanhemmat/vanhempien kanssa pareittain ja perhekeskusajokortin suorittaminen 1,5 op
- Pohdiskeleva essee 2,5 op
- Lapsuuskollaasi -tehtävä ohjeistetaan tällä jaksolla, mutta purku tapahtuu 24.11. Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat -jaksolla.

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Esseen lähdekirjallisuus on arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen ja valinta on tehtävässä keskeistä.

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista lähiopetukseen
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
- pohdiskelevan esseetehtävän työstäminen

Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.

Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 6.10.2023
- Esseen 2. palautuspäivä on 20.10.2023

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.

Go back to top of page