Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011659-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2023
Ajoitus
30.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet
- Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit verkosta saataviin oppimateriaaleihin löytyy opintojakson ITSlearning-ympäristöstä.
Oppimateriaali on pääosin englanniksi, mutta tehtäviin vastataan suomeksi.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent. (saatavana e-kirjana esim. Finnasta)
Stickdorn, M. & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc. (saatavana e-kirjana esim. Finna)
Lisäksi ohjaajan antama sähköinen materiaali. Linkit ja dia-tidostot löytyvät tehtävien ja aihealueiden yhteydestä.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia:
- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- yksilötehtävät
Oppimistetäviä linkitetään työelämän esimerkkeihin innovaatiopedagogiikan mukaisesti. Palvelumuotoilun teorioita hyödynnetään työelämän case-esimerkkien työstämisessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, joka vastaa 135 tunnin työmäärää. Työmäärä jakaantuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä: 10 h (yksilötehtävä)
Tapaamiset joko kampuksella tai etänä 13h
Yksilötehtävät tapaamisten välisinä aikoina: 30h
Pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin toteutussuunnitelma ja sen esittely: 82h
Sisällön jaksotus
Tämä opintojakso on vain Avoimen AMK:n opiskelijoille.
Tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.
Opintojakson tarkoituksena on saada yleiskuva siitä, mitä palvelumuotoilu on, palvelumuotoilun prosessista, palvelumuotoilun menetelmistä ja palvelumuotoilun hyödynnettävyydestä liiketoiminnan ja palvelujen kehittämisessä.
Opintojakson sisältö:
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja .menetelmät
Palvelumuotoilun prosessi ja vaiheet
Palvelumuotoilun työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
Opintojaksolla on ennakkotehtävä, joka julkaistaan viikkoa ennen opintojakson ensimmäistä lähitapaamista ITSlearning oppimisalustalla klo 12:00 (23.3.3023). Tämän jälkeen suoritetaan palvelumuotoilun neljä vaihetta vaiheiden mukaisessa järjestyksessä. opintojakso sisältää 3 yksilötehtävää ja laajemman palvelumuotoilun kehittämistehtävän, jonka voi tehdä joko yksilö- tai ryhmätyönä.
Opintojaksolla on kaikille yhteiset lähipäivät:
30.3.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
13.4.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
27.4.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
11.5.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
24.8.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella esitykset
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään kokeilujen sekä tiedon ja osaamisen jakamisen keinoin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ohjaajan kanssa viestiessä s-posti riikka.kulmala@turkuamk.fi tai ITS-learning-keskustelupalsta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet ja kriteerit käydään läpi opintojakson ensimmäisessä lähitapaamisessa.