Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 08.11.2023

Ajoitus

08.11.2023 - 20.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 39

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Juha Knuuttila
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • AVOSOSERK23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko K23
  • 08.11.2023 14:00 - 16:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3007
  • 20.12.2023 16:00 - 18:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3007

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Verkko-oppimateriaalit

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson verkkotentti 20.12.2023 klo 18-21
1. Uusintatentti 6.3.2024 klo 18-18.30
2. Uusintatentti 29.5 klo 8-8.30
Huom. Kirjaamistehtävän tekeminen on edellytys tenttiin osallistumiselle (kts. tarkemmin asiasta itslearning oppimisympäristössä)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Kirjaamistehtävä tiimeissä
Tenttiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Suoritus: Osallistuminen opintojakson kahteen kurssitapaamiseen
2. Suoritus: Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen
3. Suoritus: Tiimitehtävän tekeminen hyv/hyl
4. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä / 0-K5

Sisällön jaksotus

Vko 45 ke 8.11 klo 14-16 Kurssitapaaminen Zoomissa: opintojakson aloitus
Vko 51 ke 20.12 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: simulaatioharjoitus
Verkkotentin voi suorittaa 20.12 klo 18-21 (3t) välisenä aikana.

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät ja simulaatio (hyv./hyl.) 2 op ja tentti 1 op (hyl./T1-K5).
Kirjaamistehtävä 2 op (hyv/hyl).

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.