Siirry suoraan sisältöön

Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 12.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 13.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 39

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Katri Viippo
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23
  • 13.12.2023 14:00 - 16:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3009

Tavoitteet

• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä

Sisältö

• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Tenttiin: Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY ja luentomateriaalit.
Motivoiva keskustelu opetusvideo ja Ohjaustyö verkossa-webinaari.

Ryhmänohjauksen harjoituksissa voit käyttää esimerkiksi seuraavaa materiaalia:
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.yhdistysyhteistyo.fi/assets/files/sites/6/2017/07/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi.
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Opetusmenetelmät

yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.12.2023 klo 14-15 Yksilötentti verkossa.

1. Uusintatentti 9.1.2024 9-9.50
2. Uusintatentti 4.6.2024 9-9.50
Ilmoittautuminen uusintatentteihin sähköpostitse 2 viikkoa ennen tenttiä vastuuopettajalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Ennakkotehtävä 1 ja yksilöohjaus 1 op
Ennakkotehtävä 2 ja ryhmän ohjaus 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävät 1 ja 2:
1. Katso video Tawast, Eeva: Hyvinvoinnin vahvistaja -koulutus 5/7 Motivoiva haastattelu. https://www.youtube.com/watch?v=fyCC3cygbmE.
2. Perehdy ryhmän ohjaamisen materiaaleihin (ks. kohta oppimateriaali),

15.11.23 klo 16-18 Aloitus, jakson tavoitteet ja tehtävien ohjeistus. Mitä on ohjaaminen? Sirppa Kinos, Katri Viippo.
https://turkuamk.zoom.us/j/63031956979?from=addon
13.12.23 klo 14-14.50 Tentti (Sirppa Kinos, Katri Viippo).

Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä ja toteuttavat yksilöohjausprosessin (3 ohjauskertaa, jokainen toimii vuorollaan ohjaajana) sekä ryhmänohjausprosessin (3 ryhmänohjauskertaa). Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itslearningista opintojakson alkaessa. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ohjauksista (tavoitteet, menetelmät). Ohjausharjoitusten toteutumisen jälkeen jokainen opiskelija palauttaa yksilöllisen n. 2 sivun reflektiopaperin, jossa kuvaa a) mitä oppi ohjaamisesta ja tukemisesta yksilöohjausharjoituksissa ja b) mitä oppi ryhmänohjausharjoituksista. 1. reflektiopaperin palautuspäivä on 15.12.23, toinen palautuspäivä 9.1.2024 ja kolmas 4.6.2024. 

Viestintäkanava ja lisätietoja

Muutokset mahdollisia opintojakson alkamiseen asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä 1 ja yksilöohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Ennakkotehtävä 2 ja ryhmän ohjaus 2 op, hyväksytty / hylätty
Tentti 2 op hyl/ 1-5.

Yksilö- ja ryhmäohjauksissa läsnäolovelvoite.

Hylätty (0)

- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tunne ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja eikä menetelmiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa vielä runsaasti kehittämistä
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheita
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, ryhmässä
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä kehittää määrätietoisesti ohjausosaamistaan
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä.