Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF62-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

16.06.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Kuikkaniemi
  • Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät

  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.

Sisältö

Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektioaperia ei voi korottaa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä ja Tiimioppijan käsikirjasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja, lähtökohtaisesti lähipäivät toteutetaan kampuksella.

Superseniori tapahtuma järjestetään yhteistyössä Sun klinikan kanssa. Mikäli päivä ei toteudu, järjestetään ryhmän kanssa soveltaen Lifestyle Redesign ohjelman mukainen toteutus klo 8.15- 11.45

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen tuotos ennen lähipäiviä ja reflektiopaperi opintojaksojen lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearning.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä.

Sisällön jaksotus

info
Verkkotyöskentelynä teema: Ikääntyneille suunnattujen palveluiden tarpeen arviointi RAI verkkokoulutus
Lähipäivä 29.8.2023 teema: Ikääntymiseen vaikuttavat tekijät- onnistunut vanheneminen ja saatavilla olevat palvelut
Lähipäivä 31.8.2023 teema: Kotona asuminen ja kotikuntoutus.
Lähipäivä 1.9.2023 teema: Muistisairaudet ja toimintaterapia
Näyttökoe 26.9.2023
Teema toiminnalliset menetelmät käytännön toteutus Superseniori tapahtuma (Sun klinikka / Tuija) 29.9.2023

Henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 2.10.2023 mennessä (arviointi marraskuun loppuun mennessä)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Kirjalliset tuotokset ja verkkotehtävät hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä ja aktiivisuus verkkotyöskentelyssä, näyttöpäivä, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla (hyväksytty) 1-5.
Osana arviointia ovat aktiivisuus ja läsnäolo tiimipäivissä. Mikäli poissaolon vuoksi haluaa osoittaa aktiivisuutensa ja osoittaa osaamisensa, sovitaan osaamisen näyttö opiskelija kohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.

Hylätty (0)

Arvionti perustuu arviointikehikkoon, joka nähtävissä KOTE kansiossa

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti