Skip to main content

Professional and Therapeutic Relationship (5 cr)

Code: TH00CL65-3001

General information


Enrollment
29.07.2023 - 27.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2023 - 22.10.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Kirsi Kero
Irina Katajisto-Korhonen
Anu Kuikkaniemi
Mary-Ann Kaukinen
Groups
MTOIMK23
Occupational Therapist
Course
TH00CL65
No reservations found for realization TH00CL65-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

5.9.2023 Info klo 15.00-15.45 (etä, Teams MTOIMK23 general)

Verkkotehtävät / muistiinpanot

28.9.2023 Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat (Ankku)
28.9.2023 Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia (Kirsi)
29.9 Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (Irina)
29.9.2023 Eettiset ongelmat toimintaterapiassa (Irina)
2.10.2023 Oma persoona - käyttö työvälineenä (Kirsi)

3.10.2023 Näyttöpäivä

Objective

Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.

Content

Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Terapeuttinen vuorovaikutus
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä

Materials

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.

Teaching methods

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä.
Poissaolot ja niihin liittyvä osaamisen näyttö suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.

Exam schedules

Opintojaksosta tehdään videoreflektio vain hylätyn reflektion voi uusia, hyväksyttyä reflektiota ei voi korottaa

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävien, kirjallisten tuotosten tekemiseen ja videoreflektion kokoamiseen
Kirjalliset tuotokset ennen lähiopiskelupäivää
Parin kanssa videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.

Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä, sovitaan opiskelija kohtaisesti ja opiskelijalla itsellään aktiivinen rooli sisällön muodosta ja aikataulusta. Osaamisen näyttö tuotetaan koko opiskelijaryhmälle.

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot, verkkotyöskentelyn ja ryhmätyön/tiimityön valmistelu hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus verkkotyöskentelyssä ja lähipäivissä, näyttöpäivä, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Assessment criteria, good (3-4)

TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti

Assessment criteria, excellent (5)

TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti

Qualifications

Opintojaksot:
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Terapian toteutuksen perusteet

Further information

Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta

Go back to top of page