Introduction to Chemical Engineering (5 cr)
Code: TE00BL95-3005
General information
- Enrollment
- 02.07.2023 - 05.09.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2023 - 31.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biotechnology and Chemical Engineering
- Teachers
- Taina Hovinen
- Emilia Suvanto
- Eija Kulju
- Liisa Lehtinen
- Kari Haajanen
- Tero Tuomarmäki
- Piritta Saipa
- Groups
-
PBIOKES23APBIOKES23A
-
PBIOKES23BPBIOKES23B
- Course
- TE00BL95
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö:
BoostCamp tapahtuma
PI-kaaviot ja niiden luonti kemianteollisuudessa
Laboratoriotyöt: turvallinen työskentely laboratoriossa ja Suunnittele ja testaa -projektin toteutus
Keskeisiä teorioita kemian tekniikasta, jossa tutustutaan tiettyihin valikoituihin ajankohtaisiin aihepiireihin: Aihepiirit 2023, Kemian prosessien peruskäsitteitä, vesi- ja jätevesitekniikka, biokaasutekniikka ja reaktorit. Myös muita aihepiirejä mahdollista toteutua toteutusvuoden mukaan.
Objective
Student recognizes the fields of industry within chemical engineering. She/he can describe typical production processes in chemical engineering (bio, materials and food technology). She/he regocnizes laboratory as operational environment and can operate safely in laboratory.
Content
- description of chemical engineering, understanding the meaning of circular economy
- familiarization to fields of chemical engineering (bio, food and materials technology)
- laboratory project
- visitors from industry
Materials
ITS materiaali
Cad kirjasto
Prosessitekniikka Pihkala
Teaching methods
Teorialuennot
Kotiläksyt
Cad harjoitteet (cad= computer aided design)
Suunnittele ja testaa -projekti tehdään ryhmissä. Se sisältää asioiden teoreettisen taustan selvitystä ja esittelyä, työn suunnittelua ja käytännön toteutuksen laboratoriossa.
Kurssilla toteutuu tee ja kokeile metodi varsinkin cad suunnittelussa sekä laboratorio työskentelyssä
Exam schedules
Tentti aikataulun mukaan esitettynä ajankohtana
PI-kaavion viimeinen palautushetki on tentin alku ITS ympäristöön.
Uusintatentit (teoria osuus) EY- tekniikan uusintapäivämäärillä EY- tekniikan ohjeistuksen mukaan
PI-kaavion viimeinen palautushetki on viimeinen palautushetki. Arviointia ei suoriteta myöhästyneille tuotoksille.
Laboratorioita ei voi uusia. Hylätty osasuoritus on suoritettava tältä osin uudelleen seuraavan kurssin mukana.
BoostCamp läsnäoloon on korvaava tehtävä annettu vuonna 2023
Pedagogic approaches and sustainable development
Turkuamk digipeda, innopeda ja CDIO pedagogiikka
BoostCampilla toteutetaan mm. situationaalista oppimiskäsitystä
Laboratoriot ja teorialuennot toteuttavat konstruktiivisen pedagogiikan lähestymiskulmasta samalla kun kokemuksellinen ja kognitiivinen oppiminen pidetään myös mukana. Pedagogiset toimintatavat huomioivat kestävän kehityksen BAT teknologian esittelemisenä.
Completion alternatives
Ei ole
Tarvittaessa oppilas esittää itse osaamisen ja ahotointi Turkuamk ohjeistuksen mukaisesti
Student workload
5 op = 135 h oppilastyötä.
PI-kaavio 1 op
Laboratoriotyöskentely 2 op
Teoriaosuus 2 op
Evaluation methods and criteria
Arviointi suoritetaan asteikolla H-5, jossa H on hylätty ja nro 5 tarkoittaa erinomaista suoritusta.
PI-kaavio H-5
Teoria H-5
Laboratorio osuus H-5
Osioiden aritmeettinen keskiarvo pyöristys sääntöjen mukaan on toteutunut kurssiarviointi
Failed (0)
Teoriatentti arvioitu H
ja tai
PI-kaavio palautettu myöhässä tai arvio palautuksesta on H
ja tai
laboratoriotyöskentely on arvioitu arvosanalla H
ja tai
pakolliseksi merkityt läsnäoloa vaativat osiot suorittamatta annetuista korvaavista tehtävistä huolimatta (esim.. BoostCamp)
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tentin arviointi pisteiden mukaan.
Läpäisyraja 40% kokonaispisteistä
PI-kaavio arvioidaan toteutuneen työn jäljen perusteella. Huomioidaan osaamisen kehittyminen.
Assessment criteria, good (3-4)
Osioiden aritmeettisen keskiarvon mukaan laskettuna, yhden huomattavasti paremmin tai huonommin suoritetun osion osuus vaikuttaa kokonaiskeskiarvoon ja arviointi voi todennäköisesti osua tälle välillä.
ks. edellinen ja seuraava kohta
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen suoritus tentissä
ja
erinomainen PI-kaavio
ja
Erinomaisesti suoritetut laboratorio tehtävät
Further information
Tunnilla.
ITS alustalla
Sähköposti
Muiden tiedotuskanavien käytöstä ei voida taata viestin ajoissa perille meno.