Siirry suoraan sisältöön

Markkinatutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011662-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 11.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 03.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Riikka Kulmala

Ryhmät

  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar
  • 13.09.2023 09:00 - 12:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 15.09.2023 09:00 - 11:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 20.09.2023 09:00 - 12:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 20.09.2023 13:00 - 15:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 28.09.2023 12:00 - 14:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 29.09.2023 09:00 - 11:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 04.10.2023 09:00 - 12:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 04.10.2023 13:00 - 15:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 25.10.2023 09:00 - 12:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 27.10.2023 09:00 - 11:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 01.11.2023 09:00 - 12:00, Markkinatutkimus 3011662-3013
  • 02.11.2023 14:00 - 16:00, Markkinatutkimus 3011662-3013

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.

Sisältö

Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä, joka julkaistaan 1.9.2023 oppimisalustalla (ITSlearning)

Markkinatutkimuksen toteutus yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5 op, joka vastaa 135 h työmäärää.

Sisällön jaksotus

Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
-PESTEC ja ennakointi
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet

Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.

Aikataulu:
Opetustunnit ovat keskiviikkoisin työjärjestyksen mukaan. Opetustunteja ei ole viikoilla 41 ja 42. Lisäksi ryhmätapaamiset 2h lukujärjestyksen mukaan. Kontaktitunteja kampuksella on näin ollen 3+2h/vko.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.

Hylätty (0)

Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.