Markkinatutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011662-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 03.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä, joka julkaistaan 1.9.2023 oppimisalustalla (ITSlearning)
Markkinatutkimuksen toteutus yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5 op, joka vastaa 135 h työmäärää.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
-PESTEC ja ennakointi
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.
Aikataulu:
Opetustunnit ovat keskiviikkoisin työjärjestyksen mukaan. Opetustunteja ei ole viikoilla 41 ja 42. Lisäksi ryhmätapaamiset 2h lukujärjestyksen mukaan. Kontaktitunteja kampuksella on näin ollen 3+2h/vko.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.