Siirry suoraan sisältöön

Myynti- ja markkinointitiimien johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CL93-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 - 10

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall
  • Arto Kuuluvainen

Ryhmät

  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar
  • PMYYNS21
    Myyntityö S21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- organisoida ja johtaa myynti- ja markkinointitiimien toimintaa
- johtaa myynti- ja markkinointiprosesseja
- analysoida myynnin johtamiseen liittyviä ongelmia ja toteuttaa tarvittavia päätöksiä
- johtaa ja valmentaa myynti- ja markkinointihenkilöitä
- arvioida ja kehittää myyntihenkilöitä ja myyntiprosesseja pienessä organisaatiossa

Sisältö

.

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja projektioppiminen MyntiAkatemian myynti-ja markkinointitiimien vetämisen ja kehittämisen kautta. Teoriakehystä kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla. Portfoliotyöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään tiimioppimista ja portfoliotyöskentelyä, johon kuuluvat kehittämisprojektien tekeminen, treenien pitäminen, tiedonhankintaa ja kirjallisuuden lukemista ja reflektointia sekä oman oppimisen reflektointia oppimissopimuksen avulla. Tiimioppiminen on osa innovaatiopedagogiikkaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija ohjaa myynti- ja markkinointitiimien opiskelijoita tekemään yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja kehittämään MyyntiAkatemian toimintaa. Hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan tehdyn tuntimäärän ja portfoliotuotosten perusteella.

Sisällön jaksotus

Myynti- ja markkinointipäällikkö ohjaa myynti- tai markkinointitiimiä, sen jäseniä ja kehittää tiimin toimintaa. MyyntiAkatemiassa. Hän organisoi ja johtaa myyntiä ja markkinointia käytännön tasolla ja raportoi siitä säännöllisesti viikkopalaverissa. Myynti- tai markkinointipäällikkö johtaa kehittämisprojektien toteutumista projektipäällikköjen kanssa. Hän puuttuu tarvittaessa niissä esiintyviin haasteisiin liittyen esimerkiksi aikatauluihin ja vuorovaikutukseen ja pyrkii löytämään niihin ratkaisuja.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- organisoida ja johtaa myynti- ja markkinointitiimien toimintaa
- johtaa myynti- ja markkinointiprosesseja
- analysoida myynnin johtamiseen liittyviä ongelmia ja toteuttaa tarvittavia päätöksiä
- johtaa ja valmentaa myynti- ja markkinointihenkilöitä
- arvioida ja kehittää myyntihenkilöitä ja myyntiprosesseja pienessä organisaatiossa

Viestintäkanava ja lisätietoja

MyyntiAkatemiassa käytetään omaa Teams-kanavaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimien vetäjänä ja kehittäjänä sekä MyyntiAkatemian myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.

Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa, oppimisopimuksensa sekä hänen tuotoksiaan myynnin ja markkinoinnin kehittämisestä.

Hylätty (0)

Tuotokset ja tekeminen eivät täytä hyväksytyn kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• johtaa myynti- tai markkinointitiimin jäseniä ja toimintaa
• suunnitella, toteuttaa, seurata ja raportoida mynnin tai markkinoinnin kehittämistä MyyntiAkatemiassa
•organisoida asiakasprojektien toteuttamista
• arvioida omaa onnistumista johtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyväksytty (3- 4), opiskelija osaa
• johtaa myynti- tai markkinointitiimin jäseniä ja sparrata heitä eteenpäin
• suunnitella, toteuttaa, seurata ja raportoida mynnin tai markkinoinnin kehittämistä MyyntiAkatemiassa
•johtaa MyyntiAkatemian myyntiä ja markkinointi yhä parempiin tuloksiin
•organisoida asiakasprojektien toteuttamista ja tarvittaessa puuttua niissä esiintyviin haasteisiin ja löytää niihin ratkaisut
• arvioida omaa onnistumista johtamisessa
•kehittää johtamisestaan tiimijäsenten ja asiakaspalautteen pohjalta.
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana hyväksytty (5), opiskelija osaa
• johtaa myynti- tai markkinointitiimin jäseniä ja sparrata heitä eteenpäin
• suunnitella, toteuttaa, seurata ja raportoida mynnin ja markkinoinnin kehittämistä MyyntiAkatemiassa
•johtaa MyyntiAkatemian myyntiä ja markkinointiä yhä parempiin tuloksiin
•organisoida asiakasprojektien toteuttamista ja tarvittaessa puuttua niissä esiintyviin haasteisiin ja löytää niihin ratkaisut
• arvioida omaa onnistumista johtamisessa
•kehittää johtamisestaan tiimijäsenten ja asiakaspalautteen pohjalta
-käyttää tehtiviin tarvittavia työkaluja sujuvasti.