Siirry suoraan sisältöön

Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ04-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.06.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Anne Puuronen
  • Anssi Lähde

Ryhmät

  • YERISOS22
    Erityissosiaaliohjaus
  • 06.09.2023 10:00 - 15:45, Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnä YERISOS22
  • 07.09.2023 08:15 - 11:30, Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnäYERISOS22
  • 11.10.2023 08:15 - 15:45, Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnä TH00BQ04
  • 12.10.2023 08:15 - 11:30, Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnä TH00BQ04-3003
  • 25.10.2023 08:15 - 15:45, JAMK ja TurkuAMK Seminaari ZOOM YERISOS22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Oppimateriaalit

Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.

Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-tutkiva ammattikäytäntö ryhmätyönä
-opetuskeskustelu
-tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-Lähiopiskelu 1 op, (hyv./hyl.)
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta sekä esitys 11.10. palautus Its learningiin, 2 op, (hyv./hyl.)
-Tentti 2 op, hyl./ T1-K5

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus
Käytäntötutkimus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka



6.9.2023 klo 10:00 - 15:45
-opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn ryhmien muodostaminen, ajatuksia käytäntötutkimuksesta
7.9.2023 klo 8.15 - 11:30
-ammatillisen työkäytännön rakentuminen / AL
-ryhmien itsenäistä työskentelyä
11.10.2023 klo 9.00 - 11.45
-ryhmien työskentely ja esityksen valmistelu
klo 12.30 - 15.45 Tutkiva ammatillinen työkäytäntö, ryhmien esitykset ja yhteenveto

12.10.2023 klo 9.00 - 11.30 Tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-T2
Opiskelija:

- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4

Opiskelija:

-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Opiskelija:

-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta