Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE16-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kirsi Karlsson

Ryhmät

  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalineyksikko

Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.

Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja ryhmätehtäviä. Lisäksi opintojaksolla tehdään yrityskäynti Respectaan. Apuvälinemessuille osallistuminen suositeltavaa, mutta on vapaaehtoinen.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa ja asiakasvastaanotoissa.

AJOITUS
1.9.2023 Orientaatio opintojaksolle 2h
4.9.2023 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
5.9.2023 Rakennetun ympäristön esteettömyys 4h
6.9.2023 Esteettömyyskartoitus ESKEH menetelmällä 4h
7.9.2023 Yrityskäynti Respecta, Joukahaisenkatu Turku. 2h
17.10 Syvälahden koulun esteettömyyskävely 3h
26.10.2023 Kuntoutusteknologiapäivä 3h
13.11.2023 Seminaari 8h

Esteettömyyskartoituksia 1kpl/ opiskelijapari.
Arviointi ja mittausajankohdat:
17.10.2023 Esteettömyyskartoitus Syvälahden koululla RYHMÄ 1
18.10.2023 Esteettömyyskartoitus Syvälahden koululla RYHMÄ 2
23..10.2023 Esteettömyyskartoitus Raisio 1
24.10 2023 Esteettömyyskartoitus Raisio 2 ja 3
Esteettömyyskartoitustehtävään sisältyy, valmistautuminen+havainnointi ja mittaukset+raportointi +seminaariesityksen valmistelu. Yhteensä n. 20h. Lisäksi seminaari.
KÄYTÄNNÖN HARJOITTELU
Opintojakso sisältää myös perehtymistä Kunnonkodissa esteettömyysratkaisuihin ja apuvälineisiin sekä asiakasohjausta/ projekteja Kunnonkodissa. Ajankohdat määrittyvät kun syksyn asiakasvaraukset varmistuvat. Jokainen opiskelija tuottaa Kunnonkodille 1-2 opintopisteen arvosta työpanosta.

Kunnonkodissa olevat työt.
Muodostetaan neljä-kuusi pienryhmää (ryhmien määrä ja käytännön jakson pituus vahvistetaan kun opiskelijoiden osallistujamäärä vahvistuu. Jokainen ryhmä hoitaa noin kolme viikkoa Kunnonkodin vastaanottoja. 1-2op. Ensimmäinen ryhmä aloittaa 18.9.

Tapahtumat/ teemapäivät Kunnonkodilla
28.9.2023 ja 29.9.2023 Supersenioripäivät Aiheena apuvälineet ja asunnon muutostyöt.
4.10 Liikkuva resurssikeskus Nousiainen
6.10 Liikkuva resurssikeskus Rusko
12.10.2023 Hyvinvointiteknologia teemapäivä Kunnonkodilla
26.10.2023 Kuntoutusteknologia teemapäivä Kunnonkodilla (KAIKKI OSALLISTUVAT aamupäivään)
2.11.2023 Aistimuistipäivä Kunnonkodilla
27.11 Liikkuva resurssikeskus Turku pohjoinen
29.11 Liikkuva resurssikeskus Lieto

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

9.11.2023 Apuvälinemessut Tampereella, vapaaehtoinen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on Hyväksytty/ Hylätty.
Hyväksytty suoritus vaatii läsnäoloa lähitapaamisissa, jokaisen its tehtävän hyväksytyn suorituksen ja osaamisen näytön Kunnonkodin asiakasvastaanotossa/ projekteissa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.