Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
- 28.11.2023 12:30 - 16:00, Uusinta_Käytännön koe_Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3006
- 29.11.2023 10:00 - 12:00, Itsenäisen opiskelun tunnit, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3006
- 08.12.2023 14:00 - 17:00, Teoriakoe, 1. uusintatentti, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3006
- 13.12.2023 10:30 - 11:30, Opintojakson yhteenveto, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3006
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.
Sisältö
Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.
Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.
Oppimateriaalit
Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
-1.3 Fyysisen kuormituksen fysiologiset vaikutukset elimistöön s. 24–26, (nice to know s. 27–30)
-1.4 Fyysisen harjoittelun yleiset periaatteet s. 31–39
-1.5 Kuormitusfysiologiset mittaus- ja tutkimusmenetelmät s. 40–53, verenpaineen mittausmenetelmät s. 56–60, Maksimaalisen hapenkulutuksen mittaaminen ja arviointi s. 72–79, Hermolihasjärjestelmän suorituskyvyn mittausmenetelmät s. 94–99
-Lihaksen voimantuottaminen s. 228–232 (3. Hermolihasjärjestelmän toiminta kuormituksessa -osio käydään muutoin pitkälti Anatomia 2:ssa)
-7. Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
- 8.6 Pitkäkestoinen inaktiivisuus s. 537–549
- 9. Palautuminen s. 550–559
- 10. Ylikuormittuminen s. 576–589
Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
-Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118–130
-Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168–182 ja 189–196
Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Chapter 3 (Range of motion): s. 65-67
Chapter 4 (Stretching): s. 86-116, (PNF nice to know -asiaa)
Chapter 6 (Resistance exercise): s. 171-212, 230-246
Chapter 7 (Aerobic exercise): s. 253-269
Chapter 8 (Balance): s. 271-297
Chapter 23 (Functional training) nice to know -asiaa
Chapter 24: s. 973-100
Vuoden 2018 painoksen sivut:
Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
Chapter 4 Stretching…, s. 72-100
Chapter 6. Resistance Exercise..., s. 157-198
Chapter 7. Principles of aerobic exercise…, s. 246–263
Vuoden 2012 painos netissä: https://abilityindia.org/wp-content/uploads/2021/01/Therapeutic-exercise.-Foundations-and-techniques-by-Colby-Lynn-Allen-Kisner-Carolyn-z-lib.org_.pdf
Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäiset tehtävät
Keskustelevat luennot
Harjoitustunnit
Kirjallinen raportointi
Teoriakoe
Käytännön koe
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön koe :
Varsinainen koe :
B-ryhmä: Ke 15.11.2023 klo 10.00-17.00, A-ryhmä: Pe 17.11.2023 08.00-16-00
1. Uusintakoe Ti 28.11.2023 klo 12.30-16.00
2. Uusintakoe järjestetään vain tarvittaessa
Teoriakoe:
Varsinainen tentti: 21.11.2023 12.30–14.00, paikka: ICT_B1026_Gamma
1. Uusintatentti: 08.12.2023 14.15–17.00, paikka: : SIGMA ICT_C1039_Sigma (Korotukset ja hylätyt suoritukset)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa. (Vain hylätyt suoritukset)
Poissaolo tentistä = hylätty.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa. Harjoitustunneilla edellytetään läsnäoloa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus, 5op (5x27h), vastaa 135h opiskelijan työtä, joista
- Kontaktiopetusta 52 h
- Itsenäistä opiskelua 83 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
- kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden ilmiöinä,
- nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
- tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
- käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
- tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.
Opintojakson sisältö:
- Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen;
- luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät,
- kirjaaminen ja
- tavoitteen asettelu.
- Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM,
- lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet,
- erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.
Ajoitus :
Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu syksyllä 2023 ja 2 op keväällä 2024. Kevään osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Kevään toteutus on asiakastyötä, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan käytännössä.
Tarkemmat kuvaukset tunneista ja tehtävistä löytyy Itslaerningista
Vko 35: 2 h (A&B yhdessä): Orientaatio + Tässä terveyskunnonraportin ohjeistus ja tehtävän aloittaminen / Keskusteleva luento / Afrisa + Iida
Vko 35: 2 h (A&B yhdessä): Voima, venyvyys ja liikkuvuus osana terveyskunnon ilmiötä – luento / Iida
(Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista, Terveyskunnon osatekijät --> Itsenäisesti opiskeltava aihe)
Vko 36: 4 h (A&B erikseen): Voima, venyvyys ja liikkuvuus osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 37: 2 h (A&B yhdessä): Yleiskestävyys, liikehallinta ja tasapaino osana terveyskunnon ilmiötä -luento / Iida
Vko 37: 4 h (A&B erikseen): Yleiskestävyys, liikehallinta ja tasapaino osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Iida
Vko 38: 2 h (A&B yhdessä): Palautuminen, Kuormittumisen ja mittaaminen -luento / Iida
Vko 38: 2 h (A&B erikseen): Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. / Iida
Vko 38: 2 h (A&B yhdessä): Terveyskunnon testaamisen teorialuento / Afrisa
Vko 39: 2 h (A&B erikseen): Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Iida
Vko 39/40: 4 h (A&B erikseen): Terveyskunnon testaaminen: UKK-terveyskuntotestistön käytännön harjoittelu / Afrisa
Vko 40/41: 4 h (A&B erikseen): Polkupyöräergometritesti / Harjoitus / Afrisa
A-ryhmä: 03.10.2023 08.15–14.00
B-ryhmä: 10.10.2023 08.15–14.00
Vko 41: 2 h (A&B yhdessä): Tulosten tulkinta, tavoitteiden asettaminen ja terapian suunnittelu. Muistutus terveyskunnonraportti tehtävästä/ Afrisa
Vko 43: 2 h: itsenäistä opiskelua / varaus ilman opettajaa
Vko 45: 4 h (A&B erikseen): Voiman ja venyvyyden arviointi ja harjoittaminen: terveyskunnon raporttien seminaari à mahdollisuuksien mukaan käytännön harjoittelua / Iida
Vko 46: 8 h Käytännön koe + ylimääräisen ajan opiskelijat voivat hyödyntää itsenäiseen opiskeluun tai ryhmätehtävien työstämiseen / Afrisa
Vko 47: 1 h Teoriakoe /Iida
Vko 48: 4 h Käytännön kokeen uusintakoe / Afrisa
Vko 49: 1h Teoriakokeen uusintakoe / Iida
Vko 50: 2 h (A&B yhdessä): Opintojakson yhteenveto (luento) / Afrisa & Iida
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning toimii oppimisalustana opintojaksolla
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostus:
- teoriakoe (0-5) 25%
- case-ryhmäraportti (0-5) 25%
- käytännön koe (0-5) 50%
- Terveyskuntoraportti (+/- , voi vaikuttaa nostavasti tai laskevasti käytännönkokeen arvosanaan)
Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtävänannon yhteydessä
Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.