Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ30-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveysteknologia

Opettaja

  • Minna Salakari
  • Jan Holmberg

Ryhmät

  • YGEROK23V
    Gerontologinen asiantuntijuus, K23 (verkko)
  • OSJOKES23
    Johtaminen ja kehittäminen gerontologian alalla osaajakoulutus
  • YTERTES22
    Terveysteknologia
  • 30.08.2023 09:30 - 12:00, Tiedolla johtaminen TH00BQ30-3003
  • 20.09.2023 08:00 - 12:00, Tiedolla johtaminen TH00BQ30-3003
  • 01.12.2023 08:30 - 12:00, Tiedolla johtaminen TH00BQ30-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tuntee tietovarannon mahdollisuudet työssään ja toiminnassaan sekä kehittämisessä
· osaa tietojohtamisen käsitteet, mallin ja prosessin
· osaa tietojohtamisen käyttöönoton

Sisältö

· Asiakas- ja potilastiedon lähteet, tallennus ja haku
· Tietovarannon mahdollisuudet: tiedon yhdistely ja koostaminen sote-palvelujen kehittämisessä
· Tietojohtamisen malli ja prosessi
· Tietojohtamisen käyttöönotto ja mahdollisuudet

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään innopedagogisia lähtökohtia. Opintojakso sisältää mm. opettajavetoisia asiantuntijaluentoja, ryhmä- ja yksilötyötä. Opetus toteutuu pääasiassa lähikontaktissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelija on suorittanut vastaavan opintojakson aiemmin, hän voi hyväksilukea tämän opintojakson.

Jos opiskelijalla on osaamista tiedolla johtamisesta, voi hän hyväksilukea osaamisen näytöllä opintojakson. Opettajat määrittelevät tehtävän/tehtävät, jotka opiskelijan tulee tehdä hyväksi lukuun.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhden kaksiosaisen kirjallisen ryhmätehtävän (2 op).
Opintojakson lähiopetuskertoja on kaikkiaan kolme. Lähiopetuskerrat ovat pakollisia. Korvaavista tehtävistä sovitaan erikseen opettajien kanssa. (1 op)
Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja tiedonhakua. (2 op)

Opintojakson kokonaisuus on kaikkiaan 5 opintopistettä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu pääasiassa lähikontaktiopetuksena Kupittaan kampuksilla.

30.8. klo 10.00-11.30
20.9. klo 8.30-11.30
1.12. klo 9.45-11.30

Tavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

tuntee tietovarannon mahdollisuudet työssään ja toiminnassaan ja kehittämisessä
osaa tietojohtamisenkäsitteet, mallin ja prosessin
osaa tietojohtamisen käyttöönoton

Sisältö:

asiakas- ja potilastiedon lähteet, tallennus ja haku
tietovarannon mahdollisuudet: tiedon yhdistely ja koostaminen sote -palvelujen kehittämisessä
tietojohtamisen malli ja prosessi
tietojohtamisen käyttöönotto ja mahdollisuudet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl/1-5.
Opintojaksossa arvioidaan osallistuminen lähiopetukseen sekä opintojaksotehtävä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen.
Opiskelija ei osallistu ryhmätehtävään.

Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.

Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Tehtävä ei ole amk-ohjeistuksen mukainen. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ei osallistu kaikkiin kontaktiopetuskertoihin.
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmätyön tekemiseen.

Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on vähäistä ja/tai puutteellinen. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Käsitteet on esitetty pintapuolisesti ja puutteellisesti.

Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely on pintapuolista.
Työn rakenne hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen. Pohdinta on pääosin niukkaa tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.

Kirjallisen tehtävän ulkoasu puutteellinen, ilmaisu ainakin osin epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet osin puutteelliset. Työ ei ole amk-ohjeistuksen mukainen tai se on ohjeistuksesta poikkeava.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiseklija osallistuu kontiopetukseen.
Opiskelija osallistuu riittävällä ja tasapuolisella tavalla ryhmätyön tekemiseen.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty jonkin verran kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty kattavasti.
Työ on sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä on käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne on selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen (täysin looginen tasolla H4).

Asioita on tehtävässä tarkasteltu pohtienn, ja pohdinta on pääosin reflektiivistä ja perusteltua.
Kirjallisen työn iulkoasu on siisti, ilmaisu on pääasiassa asiallista, lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen.
Opiskelijalla on selkeä rooli ryhmätyössä ja hän hoitaa osansa.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty laajasti ja oikein. Sisältö on rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita on käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti.

Työ on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä koko työssä.
Asioita on tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta on reflektiivistä, syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.

Kirjallisen työn ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Amk-ohjeista on noudatettu. Lähteet ja lähdeviitteet ovat kirjallisen työn ohjeiden mukaiset läpi koko työn.