Strategia, laatu ja arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP33-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
- Anne Puuronen
Ryhmät
-
YTEKEK23Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa
Sisältö
· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi
Oppimateriaalit
Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen eli heräteluennoille ja keskusteluihin, yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti erikseen sovittuna ajankohtana Itslearning oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 12 h
Itsenäinen opiskelu: 40h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja johtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Syksyn 2023 lähiopetuspäivät:
5.9.2023 klo 9.00–11.30
2.10.2023 klo 10.45–15.00
30.10.2023 klo 9.00–15.00
Lisäksi yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtöävä erikseen sovittuna ajankohtana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin (kirjallisuuteen tutustuminen, yksilöllisen reflektointitehtävä/verkkotentti, ryhmätehtävä) sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen ja/tai ryhmätehtävään ja/tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut yksilötehtävää/tenttiä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.