Skip to main content

Development of Advanced Clinical Practitioner Role in Palliative Care (5 cr)

Code: TH00BN70-3003

General information


Enrollment
02.07.2023 - 31.07.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in Palliative Care
Teachers
Hille Halonen
Course
TH00BN70
No reservations found for realization TH00BN70-3003!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Roles of advanced nursing practice in health care, advanced nursing practice in palliative care, competence development and continuous learning
Evaluation of expertise and competencies in palliative care – starting point and development objectives
International and national guidelines and recommendations on palliative care and competencies in palliative care
The philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care
International and national trends and challenges in palliative care and their connections to the future competencies

Objective

The student
- understands international and national competence requirements of advanced clinical practice in palliative
care and evaluates them critically in diverse environments.
- recognizes the strengths and development needs of his/her expertise and advanced clinical competencies in
palliative care and, based on these, creates a personal development and learning plan.
- evaluates critically and based on evidence changes in palliative care and services and their significance for
his/her own and his/her work community’s competencies and development.
- is committed to the continuous development of his/her own expertise, learning together and sharing
expertise in multidisciplinary networks.
understands the philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision?making in palliative
care and promotes their realization in practice.

Content

- Roles of advanced nursing practice in health care, advanced nursing practice in palliative care, competence
development and continuous learning
- Evaluation of expertise and competencies in palliative care – starting point and development objectives
International and national guidelines and recommendations on palliative care and competencies in palliative
care
- International and national trends and challenges in palliative care and their connections to the future
competencies

Materials

ETENE. 2003. Saattohoito – Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan muistio. Työryhmäraportti. Viitattu 28.8.2019 https://etene.fi/documents/1429646/1559090/Työryhmän+raportti+saattohoidosta.pdf/


Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, s. 3-56.

Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. Viitattu 1.5.2019. https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita/
International Council of Nurse (ICN) 2020. Guidelines for Advanced Practice. https://www.icn.ch/system/files/documents/2020-04/ICN_APN%20Report_EN_WEB.pdf

Oxford Textbook of Palliative Nursing. 2019. Toim. B. R. Ferrell & J. A. Paice. New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880. TAI

Pihlainen, A. 2010. Hyvä saattohoito Suomessa. Asiantuntijakuulemiseen perustuvat saattohoitosuositukset. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2010:6. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Kappaleet; 1-3, 7-8. Viitattu 28.8.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3033-9

Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:14. Viitattu 2.4.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3

Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. 2016. Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/04/Laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita.pdf

Sulosaari V, Elomaa-Krapu M, Hopia H, Koivunen K, Leinonen K, Liikanen E, Penttinen O, Törmänen O, Walta L & Heikkilä J. 2020. Ydinkompetenssit kliinisen asiantuntijan (ylempi AMK) koulutuksessa. UAS Journal 1/2020. Saatavilla https://uasjournal.fi/1-2020/kliinisen-asiantuntijan-ydinkompetenssit/

Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Sivut 297-302. Viitattu 28.8.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9

Ajankohtaiset artikkelit ilmoitetaan oppimistehtävien yhteydessä.

Teaching methods

Contact teaching 0,5 ects, contact and distance learning (in Digicampus), 2,5 ects independent studies and assignments 2 ects

Student workload

Competence self-assessment, study and development plan as advanced practitioner

Evaluation methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla Hyväksytty (S) - Hylätty (0). Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan tekemään kokonaisarviointiin.

Go back to top of page