Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 31.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
-
YBINBK23Master of Business Administration, Business Management
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
Opetusmenetelmät
Individual work, peer assessments,
- acquaintance of relevant methods:
scientific publications, interviews, observations, benchmark ...
- collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Thesis plan, group assignment, self and peer assessments
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual work, self and peer assessments
- discussions
- presentations
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pre-assignment
Group assignment
Preliminary thesis plan with introduction, aim, research questions and methods, literature review, conclusion,, schedule, reference list
Self and peer-assessments
Sisällön jaksotus
Research methods:
Qualitative and quantitative methods
Preparation for the Master’s thesis
Implementation plan:
Content:
- different types of approaches
- research principles
- different research methods
- research and development planning
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pre-assignment: pass / fail
Group assignment: 1-5, 30 %
Thesis plan: 1-5, 60 %
Peer assessments: satisfactory, good, excellent: 10 %
Self assessment: pass
Activity
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons, not submitted assignments
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact days, submitted assignments
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact days submitted assignments with good outcomes
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact days, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline