Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiojohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3191040-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 27.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.08.2023 - 30.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettajat
Markku Lindell
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Opintojakso
3191040
Toteutukselle 3191040-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävä on ladattavissa oppimisalustalta (itsLearning) 15.8.2023. Ennakkotehtävä palautetaan oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää.

Lähipäivät:
torstaina 31.8.2023, klo 9.00-16.15
perjantaina 3.11.2023, klo 9.00-16.15
Kts tarkemmat tiedot https://lukkari.turkuamk.fi

Sisältö:
Innovaatioiden yhteiskunnallinen merkitys "big picture" ja makrotalous.
Innovaatioiden s-käyrä. Innovaatiotyypit, -mallit, -prosessit ja niihin vaikuttavat organisaatiokulttuurit. Innovaatioiden mahdollistajat, uudet teknologiat ja trendit. Avoimet ja suljetut innovaatioympäristöt. Startup kulttuuri.
Tuotekehitystoiminta, projektitoiminta, portfoliohallinta, innovaatioiden linkitys organisaation strategiaan.

Tavoitteet

Innovaatiojohtamisen opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää luovuuden ja ennakoivan kehittämisen tärkeyden organisaatiossa
- tunnistaa organisaation innovaatiokyvykkyyden eri osa-alueet ja osaa kehittää niitä edelleen
- osaa soveltaa uusimpia liiketoiminnan kehittämistyökaluja organisaation eri osa-alueiden ja liiketoiminnan kehittämisessä
- pystyy luomaan ja kehittämään uusia liiketoimintakonsepteja sekä suunnittelemaan näiden kaupallistamisen ja markkinoille lanseerauksen
- osaa arvioida markkinan kehitystä ja asiakaskunnan tarpeita ennakoivasti uusien liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta

Sisältö

- uuden tuotteen kehittämis/innovaatioprosessi
- viimeisimmät innovaatiomallit
- innovaatioita eri konteksteissa

Oppimateriaalit

* Paul Trott (2021), Innovation Management and New Product Development, 7th edition, Hoboken : Pearson.
* Ries, Eric (kirjoittaja); Rautanen, Anu, (kääntäjä) ; Markula, Jussi, (kääntäjä), 2016. Lean startup : kokeilukulttuurin käsikirja : kuinka jatkuvan innovoinnin avulla luodaan merkittävästi onnistuneempaa liiketoimintaa, LavasDesign Oy
* Langdon Morris (2011), The Innovation Master Plan - the CEOs guide to innovation, www.innovationlabs.com, erityisesti Chapters 1, 4, 5 ja 6.
* Pentti Sydänmaanlakka (2009), Jatkuva uudistuminen - Luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen, Talentum Media Oy
* Everett M. Rogers, Diffusion of Innovations, (1962-) Fifth Edition 2003.
Lisäksi oppimisalustalla ja lähipäivissä annettava kirjallisuus, artikkelimateriaalit ja julkaisut.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta sekä yksilökohtaisia oppimistehtäviä, ryhmätehtävä, vertaisarviointia. Suullista, kirjallista ja visuaalista raportointia. Itsearviointia.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään konstruktivistista oppimista, jossa uusia opittuja teorioita ja käytäntöjä sovelletaan yksilön aiempaan tietoon ja kokemukseen. Luennoilla käsitellään nykyaikaista innovaatiotoimintaa, sen teorioita, malleja ja niiden soveltamista organisaatioissa. Lähiopetus pyrkii olemaan keskustelevaa ja opiskelijoita osallistavaa. Opiskelijat soveltavat omia ammatillisia kokemuksiaan ja uuden oppimistaan opintojaksolla annettavien erilaisten tehtävien ongelmien ratkaisemiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 2x 8 h, Oppimistehtäviä 47 h, ryhmä-/projektitehtävä 70 h, yhteensä 133 h.
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Lisätiedot

Oppimisalusta ja viestintäkanava on itsLearning.
Tarjotaan YAMK-avoimeen 3 opiskelupaikkaa.

Siirry alkuun