Journalistisen sisällön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT12-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 19.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 05.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Anna Kuusela
Vastuuopettaja
Anna Kuusela
Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella
- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden
- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun
- toimia toimituksessa ammattimaisesti
- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta
Sisältö
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat joko monimediallisen tai yhteen ilmaisumuotoon keskittyvän kokonaisuuden, jonka tiedonhankinta on laajaa ja syvällistä. Opintojaksolla on tarkoitus kokeilla uusia ilmaisun, sisällön tai tekemisen muotoja. Opintojakso toteutetaan toimitustyöskentelynä, jota kukin opiskelija vuorollaan johtaa yhdessä opettajan kanssa.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com / Henkilöjuttu
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset lähitapaamiset, tiimityöskentely, verkkotyöskentely Itslearningissa ja itsenäinen työskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vuorovaikutteinen, monipuolinen oppiminen sekä lähiopetuksena että itsenäisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitusti portfoliolla, jossa on vähintään kaksi julkaistua, kurssin vaatimuksia vastaavaa itse kirjoitettua henkilökuvajuttua itse otettuine valokuvineen ja lisäksi sovitun sisältöinen reflektointi juttujen syntyprosessista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssilla tutustutaan ja perehdytään lähitapaamisissa ja kotitehtävissä siihen, millainen on hyvä henkilöjuttu ja mitä erityispiirteitä liittyy syvällisen henkilökuvan tekemiseen.
- Opiskelija osallistuu viikoittaisiin lähitapaamisiin, joissa sekä perehdytään aiheeseen että harjoitellaan toimitustyöskentelyä tiimissä.
- Opiskelija kirjoittaa kurssilla kaksi eripituista ja -tyyppistä henkilöjuttua: noin 3 000 merkin pituisen ja noin 5 000 merkin pituisen julkaisukelpoisen henkilökuvan. Haastateltavista vähintään toinen, pidemmän jutun haastateltava, ei kuulu opiskelijan omaan lähipiiriin. Opiskelija ottaa vähintään kaksi vaihtoehtoista julkaisukelpoista henkilökuvaa kummastakin haastateltavasta, mahdollisesti myös videota ja/tai kuvaa someen.
- Opiskelija etsii itse kiinnostavat haastateltavat ja tekee haastattelut kasvokkain omalla ajallaan. Opiskelija tarkistaa henkilöjuttujen faktat ja noudattaa journalistin ohjeita ja eettisyyttä jutunteossa.
- Opiskelija editoi juttujen rakenteen sujuvaksi sekä ideoi jutuille myyvän verkko-otsikon sekä printtiotsikon.
- Opiskelija lukee pitkän henkilökuvan myös ääneen audiona julkaistavaksi.
- Opiskelija voi hyödyntää sosiaalista mediaa esimerkiksi haastateltavan etsimisessä ja tekee ainakin toisesta jutustaan myös somejulkaisun tai somejulkaisusuunnitelman.
- Jutut julkaistaan Tutkassa.
Sisällön jaksotus
5.9.-31.10.2023
Teema: Henkilöjuttu.
Miten kirjoitan hyvän henkilöjutun? Kuinka löydän kiinnostavan haastateltavan: tavis vai julkkis? Kuinka kohtaan haastateltavan? Millainen on hyvän henkilöjutun rakenne, mitkä ovat tarinallisuuden mahdollisuudet ja vaarat? Faktantarkistus henkilöjutussa ja haastateltavan oikeudet. Miten editoin, hion ja otsikoin jutun sekä myyn sen lukijoille?
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä (juttujen kirjoittaminen, muut tehtävät).
Lähiopetuspäivät tiistaisin kl 13-16, LEM_B156 Luuppi, alustavat sisällöt:
5.9. Intro ja ensimmäinen tehtävänanto: Millainen on hyvä henkilöjuttu? Toimitustyötä: lyhyet jutut aluille, juttusarjan ideointi.
12.9. Haastattelun pelisäännöt ja haastateltavan oikeudet. Toimitustyötä: isot jutut aluille.
19.9. Haastattelutekniikat: mikä on hyvä kysymys. Toimitustyötä: Lyhyiden juttujen palautteet.
26.9. Taustatyön tärkeys. Miten rajaan näkökulmaa? Toimitustyötä.
3.10. Haastattelusta jutuksi, hyvä rakenne. Toimitustyötä: Lyhyet jutut Tutkaan.
10.10. Tarkistamisen dilemma ja muut hankalat tilanteet. Toimitustyötä: Isojen juttujen palautteet.
24.10. Miten myyn jutun lukijoille? Kärki ja otsikko. Toimitustyötä. Jutut audioksi.
31.10. Juttujen julkaisu Tutkassa, juttujen läpikäynti tunnilla. Loppupalautteet ja keskustelut.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja opettajan sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja juttujen laatu, aktiivisuus tapaamisissa ja tapaamisissa suoritettaviin tehtäviin osallistuminen. Tiimityötaidot, oma-aloitteellisuus. Poissaolojen määrä. Tehtävän tai jutun myöhästyminen deadlinesta laskee kyseisen osa-alueen arvosanaa.
Hylätty (0)
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä, tehtävät eivät täytä vaatimuksia tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija kohtaa haastateltavan asiallisesti ja noudattaa journalistin ohjeita. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti, aikataulussa ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia kerronnan keinoja, kohtaa haastateltavan asiallisesti ja noudattaa journalistin ohjeita. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi haastateltavan valinnan, valokuvien, somesisällön tai jutun näkökulman tai rakenteen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti ja tuo omia ideoitaan esille.