Journalistisen sisällön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT12-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2023 - 19.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2023 - 05.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 25
- Koulutus
- Media-alan koulutus
- Opettajat
- Anna Kuusela
- Vastuuopettaja
- Anna Kuusela
- Ryhmät
-
PMEDIS21jourPMEDIS21 journalismi
- Opintojakso
- KU00BT12
realization.id
30885
realization.code
KU00BT12-3003
realization.startDate
05.09.2323
realization.endDate
05.12.2323
realization.enrollmentStart
02.07.2323
realization.enrollmentEnd
19.09.2323
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Journalistisen sisällön kehittäminen
Sisältö
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat joko monimediallisen tai yhteen ilmaisumuotoon keskittyvän kokonaisuuden, jonka tiedonhankinta on laajaa ja syvällistä. Opintojaksolla on tarkoitus kokeilla uusia ilmaisun, sisällön tai tekemisen muotoja. Opintojakso toteutetaan toimitustyöskentelynä, jota kukin opiskelija vuorollaan johtaa yhdessä opettajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Itslearning ja opettajan sähköposti.
Lisätiedot
Itslearning ja opettajan sähköposti.
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella
- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden
- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun
- toimia toimituksessa ammattimaisesti
- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja juttujen laatu, aktiivisuus tapaamisissa ja tapaamisissa suoritettaviin tehtäviin osallistuminen. Tiimityötaidot, oma-aloitteellisuus. Poissaolojen määrä. Tehtävän tai jutun myöhästyminen deadlinesta laskee kyseisen osa-alueen arvosanaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitusti portfoliolla, jossa on vähintään kaksi julkaistua, kurssin vaatimuksia vastaavaa itse kirjoitettua henkilökuvajuttua itse otettuine valokuvineen ja lisäksi sovitun sisältöinen reflektointi juttujen syntyprosessista.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Kurssilla tutustutaan ja perehdytään lähitapaamisissa ja kotitehtävissä siihen, millainen on hyvä henkilöjuttu ja mitä erityispiirteitä liittyy syvällisen henkilökuvan tekemiseen.
- Opiskelija osallistuu viikoittaisiin lähitapaamisiin, joissa sekä perehdytään aiheeseen että harjoitellaan toimitustyöskentelyä tiimissä.
- Opiskelija kirjoittaa kurssilla kaksi eripituista ja -tyyppistä henkilöjuttua: noin 3 000 merkin pituisen ja noin 5 000 merkin pituisen julkaisukelpoisen henkilökuvan. Haastateltavista vähintään toinen, pidemmän jutun haastateltava, ei kuulu opiskelijan omaan lähipiiriin. Opiskelija ottaa vähintään kaksi vaihtoehtoista julkaisukelpoista henkilökuvaa kummastakin haastateltavasta, mahdollisesti myös videota ja/tai kuvaa someen.
- Opiskelija etsii itse kiinnostavat haastateltavat ja tekee haastattelut kasvokkain omalla ajallaan. Opiskelija tarkistaa henkilöjuttujen faktat ja noudattaa journalistin ohjeita ja eettisyyttä jutunteossa.
- Opiskelija editoi juttujen rakenteen sujuvaksi sekä ideoi jutuille myyvän verkko-otsikon sekä printtiotsikon.
- Opiskelija lukee pitkän henkilökuvan myös ääneen audiona julkaistavaksi.
- Opiskelija voi hyödyntää sosiaalista mediaa esimerkiksi haastateltavan etsimisessä ja tekee ainakin toisesta jutustaan myös somejulkaisun tai somejulkaisusuunnitelman.
- Jutut julkaistaan Tutkassa.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset lähitapaamiset, tiimityöskentely, verkkotyöskentely Itslearningissa ja itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com / Henkilöjuttu
realization.grade0Description
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä, tehtävät eivät täytä vaatimuksia tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.
realization.grade1Description
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija kohtaa haastateltavan asiallisesti ja noudattaa journalistin ohjeita. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
realization.grade3Description
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti, aikataulussa ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia kerronnan keinoja, kohtaa haastateltavan asiallisesti ja noudattaa journalistin ohjeita. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.
realization.grade5Description
Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi haastateltavan valinnan, valokuvien, somesisällön tai jutun näkökulman tai rakenteen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti ja tuo omia ideoitaan esille.
Kansainvälisyys
Vuorovaikutteinen, monipuolinen oppiminen sekä lähiopetuksena että itsenäisesti.
Sisällön jaksotus
5.9.-31.10.2023
Teema: Henkilöjuttu.
Miten kirjoitan hyvän henkilöjutun? Kuinka löydän kiinnostavan haastateltavan: tavis vai julkkis? Kuinka kohtaan haastateltavan? Millainen on hyvän henkilöjutun rakenne, mitkä ovat tarinallisuuden mahdollisuudet ja vaarat? Faktantarkistus henkilöjutussa ja haastateltavan oikeudet. Miten editoin, hion ja otsikoin jutun sekä myyn sen lukijoille?
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena ja itsenäisenä työskentelynä (juttujen kirjoittaminen, muut tehtävät).
Lähiopetuspäivät tiistaisin kl 13-16, LEM_B156 Luuppi, alustavat sisällöt:
5.9. Intro ja ensimmäinen tehtävänanto: Millainen on hyvä henkilöjuttu? Toimitustyötä: lyhyet jutut aluille, juttusarjan ideointi.
12.9. Haastattelun pelisäännöt ja haastateltavan oikeudet. Toimitustyötä: isot jutut aluille.
19.9. Haastattelutekniikat: mikä on hyvä kysymys. Toimitustyötä: Lyhyiden juttujen palautteet.
26.9. Taustatyön tärkeys. Miten rajaan näkökulmaa? Toimitustyötä.
3.10. Haastattelusta jutuksi, hyvä rakenne. Toimitustyötä: Lyhyet jutut Tutkaan.
10.10. Tarkistamisen dilemma ja muut hankalat tilanteet. Toimitustyötä: Isojen juttujen palautteet.
24.10. Miten myyn jutun lukijoille? Kärki ja otsikko. Toimitustyötä. Jutut audioksi.
31.10. Juttujen julkaisu Tutkassa, juttujen läpikäynti tunnilla. Loppupalautteet ja keskustelut.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
5
realization.maxSeats
25
Opintopistemäärä
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
Vastuuopettaja
Anna Kuusela
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
15019
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
15019
courseUnit.learningUnitGroupCode
15019
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22553
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean