Radiotuotanto (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT09-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 18.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Jussi Arvio
Vastuuopettaja
Jussi Arvio
Ryhmät
-
PMEDIS22jourPMEDIS22 journalismi
- 24.11.2023 09:00 - 16:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 27.11.2023 09:00 - 16:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 28.11.2023 09:00 - 16:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 29.11.2023 09:00 - 16:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 30.11.2023 09:00 - 16:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 04.12.2023 09:00 - 15:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 05.12.2023 09:00 - 15:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 07.12.2023 09:00 - 15:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
- 08.12.2023 09:00 - 15:00, Radiotuotanto KU00BT09-3004
Tavoitteet
Suomeksi
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa juonto- ja uutistyylin eroavaisuudet
- suunnitella juontoja journalistisen tiedonhankinnan pohjalta
- suunnitella lähetyksen dramaturgiaa
- hyödyntää juonnossa verbaalisia tehokeinoja
- juontaa radiolähetyksen yksinkäyttöyksikössä
- suunnitella ja koostaa suoran radiolähetyksen monimediaympäristössä
- hyödyntää sosiaalista mediaa journalismissa
- työskennellä radiotoimituksessa eri työrooleissa
- arvioida omaa ilmaisuaan ja vahvuuksiaan juontajana sekä ottaa vastaan palautetta
Sisältö
Opiskelijat oppivat käyttämään studiolaitteita ja lähetysjärjestelmää. He ottavat haltuun radiojuontamisen dramaturgisia keinoja, oppivat lähetyksenhallintaa sekä harjoittelevat omaa juontotyyliä. Opettajan johdolla analysoidaan omaa ilmaisua ja vahvuuksia juontajana.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan jakson alustalla.
Opetusmenetelmät
Opiskelija tutustuu radion työrooleihin Tutka-kampusradion oppimisympäristössä. Opetus tapahtuu monimuotoisena sisältäen mm. luento-, harjoitus- sekä käytännön hands-on-training-opetus- ja oppimistapoja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus tapahtuu monimuotoisena sisältäen mm. luento-, harjoitus- sekä käytännön hands-on-training-opetus- ja oppimistapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilö- sekä ryhmästudioharjoitteet, palautettavat tehtävät, lähetysviikon roolitukset radiossa (tuottaja, juontaja, toimittaja).
Sisällön jaksotus
TUNTISUUNNITELMA JA AIKATAULU
Vko 41
ti 10.10. 9-16 Jussi/Aleksi jakson sisältö, tavoitteet, arviointi, aikataulut,
ryhmäjako. Aleksi aloittaa oman osuutensa, arvioitava tehtävänanto Vko 43
ti 24.10. 9-16 Aleksi Aleksin sisällöt + lähetyksen suunnittelukalenteri eri
rooleille (tuottaja, juontaja)
pe 27.10. 9-12 Aleksi Aleksin sisällöt + lähetyksen suunnittelukalenteri eri
rooleille (tuottaja, juontaja)
Vko 44
ti 31.10. 9-16 Jussi ryhmät 1-3 tekniikka 1/2
Vko 45
ti 7.11. 9-16 Jussi ryhmät 1-3 tekniikka 2/2
Vko 46
ti 14.11. 9-16 Aleksi johdanto juontoharjoitusten ryhmätöihin yms.
ke 15.11 13-16 Aleksi ryhmät 1-3 juontoharjoituksia studiossa 1/2
pe 17.11. 9-16 Aleksi ryhmät 1-3 juontoharjoituksia studiossa 2/2
Vko 47
ti 21.11. 9-16 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
pe 24.11. 9-16 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
Vko 48
ma 27.11. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
ti 28.11. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
ke 29.11. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
to 30.11. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
Vko 49
ma 4.12. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
ti 5.12. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
ke 6.12. 9-15 itsenäisyyspäivä, ei lähetystä
to 7.112. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
pe 8.12. 9-15 Jussi/Aleksi lähetys + palaute
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jaksolla hyödynnetään Teams-alustaa:
- viestintä
- opetusmateriaalit
- tehtäväpalautukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan asteikolla H-5. Arvosana perustuu tehtäviin, harjoitteisiin sekä lähetysjakson suoritteiden arviointiin.
Hylätty (0)
Oppilas ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppilas osaa:
- suoriutua tehtävistä osana työryhmää
- suorittaa vaaditut työtehtävät
- tukee työryhmän toimintaa kannustavasti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppilas osaa:
- toimia rakentavasti osana työryhmää
- suorittaa työtehtävät tavoitteiden saavuttamiseksi
- tukee työryhmän toimintaa kannustavasti
- ymmärtää kampusradion toiminnan viitekehyksen ja sen vaikutuksen/merkityksen omassa toiminnassa kaikissa työrooleissa (JSN:n journalistin ohjeet, AMK toimintaympäristönä ja sen vaikutus toimintaan, laki, moraali, etiikka)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppilas osaa:
- toimia ammattimaisesti osana työryhmää
- suorittaa työtehtävät kiitettävästi tavoitteiden saavuttamiseksi
- ottaa omaehtoista vastuuta toiminnan ylläpitämiseksi ja/tai kehittämiseksi
- tukee työryhmän toimintaa kannustavasti
- ymmärtää kampusradion toiminnan viitekehyksen ja sen vaikutuksen/merkityksen omassa toiminnassa kaikissa työrooleissa (JSN:n journalistin ohjeet, AMK toimintaympäristönä ja sen vaikutus toimintaan, laki, moraali, etiikka)
- kykenee objektiivisesti reflektoimaan toimintaansa