Siirry suoraan sisältöön

Journalistinen kirjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BY98-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.10.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 26

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS23jour
    PMEDIS23 journalismi
  • 16.11.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 21.11.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 23.11.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 28.11.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 30.11.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 07.12.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 12.12.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
  • 14.12.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
- käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä

Sisältö

Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä. Uutisjutun yhtenä teemana on kestävä kehitys.

Opetusmenetelmät

Johdantoluennot ja toimitustyön kaltainen toiminta: juttujen ideointi, toteuttaminen, työn loppuun vieminen, palautteen saaminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja itsenäinen työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Opiskelijat pääsevät kirjoittamaan ideoimiaan uutisaiheita. Jutun teko hoidetaan omalla ajalla.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä.
Opiskelija ottaa omalla ajallaan yhteyden haastateltavaan sekä hoitaa haastattelun ja jutun kirjoittamisen.
Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opiskelija hoitaa mahdolliset juttukeikat, kuten tiedotustilaisuudet, haastattelut ja gallupit, omalla ajalla ja sovitusti.
Opintojaksolla mietitään yhdessä jutun kuvittamista ja visuaalista ilmettä.
Uutistuotannon prosessi käydään läpi yhdessä aina jutun sisällöstä ja rakenteesta lähtien kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Juttu versioidaan printtiin, verkkoon, premille ja somejulkaisuksi.

Sisällön jaksotus

24.10.-14.12.2023

24.10. Journalistin ammatillinen asema, uutistoimituksen arki ja toimittajan tehtävät journalistisessa prosessissa

25.10. Erilaiset journalistiset juttutyypit ja niiden ominaispiirteet

31.10. Journalistiset uutiskriteerit ja uutiskynnys

2.11. Uutiskirjoittamisen perusteet: uutisen rakenne, kielenhuolto

9.11. Toimittajan tapa työskennellä: haastattelu, tiedonlähteet

16.11. Tiedonhankinnan perusteet: ideointi ja toteutus

21.11. Uutistuotanto: ideointi, haastattelu, lähteiden hankinta, lähdekritiikki

23.11. Uutistuotanto: haastattelukysymysten laadinta, haastateltavan tavoittaminen, juttukeikka

28.11. Uutistuotanto: jutun kirjoittaminen, eri kirjoitustyylit, palaute

30.11. Uutisen rakenne, editointi ja uutiskieli

7.12. Uutistuotanto: editointi, palautteen antaminen ja saaminen

12.12. Uutistuotanto ja erilaiset juttutyypit: kestävä kehitys

14.12. Oman jutun versiointi: uutinen, premi, nettiuutinen ja somejulkaisu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen. Poissaolojen määrä.

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia, julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.