Journalistinen kirjoittaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BY98-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.10.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 26
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
- 07.12.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
- 12.12.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
- 14.12.2023 09:00 - 16:00, Journalistinen kirjoittaminen KU00BY98-3003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
- käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä
Sisältö
Opiskelijat ottavat haltuun uutiskriteerit, kirjoitetun uutisen kielen ja rakenteen sekä perehtyvät myös muihin journalistisiin tekstityyppeihin. Opiskelijat perehtyvät tiedonhankintaan ja lähdekritiikkiin sekä haastattelutekniikkaan journalistin keskeisinä välineinä. Opettajan johdolla opiskelijat ideoivat uutisjuttuja ja antavat toisilleen palautetta näistä. Uutisjutun yhtenä teemana on kestävä kehitys.
Opetusmenetelmät
Johdantoluennot ja toimitustyön kaltainen toiminta: juttujen ideointi, toteuttaminen, työn loppuun vieminen, palautteen saaminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Opiskelijat pääsevät kirjoittamaan ideoimiaan uutisaiheita. Jutun teko hoidetaan omalla ajalla.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä.
Opiskelija ottaa omalla ajallaan yhteyden haastateltavaan sekä hoitaa haastattelun ja jutun kirjoittamisen.
Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opiskelija hoitaa mahdolliset juttukeikat, kuten tiedotustilaisuudet, haastattelut ja gallupit, omalla ajalla ja sovitusti.
Opintojaksolla mietitään yhdessä jutun kuvittamista ja visuaalista ilmettä.
Uutistuotannon prosessi käydään läpi yhdessä aina jutun sisällöstä ja rakenteesta lähtien kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Juttu versioidaan printtiin, verkkoon, premille ja somejulkaisuksi.
Sisällön jaksotus
24.10.-14.12.2023
24.10. Journalistin ammatillinen asema, uutistoimituksen arki ja toimittajan tehtävät journalistisessa prosessissa
25.10. Erilaiset journalistiset juttutyypit ja niiden ominaispiirteet
31.10. Journalistiset uutiskriteerit ja uutiskynnys
2.11. Uutiskirjoittamisen perusteet: uutisen rakenne, kielenhuolto
9.11. Toimittajan tapa työskennellä: haastattelu, tiedonlähteet
16.11. Tiedonhankinnan perusteet: ideointi ja toteutus
21.11. Uutistuotanto: ideointi, haastattelu, lähteiden hankinta, lähdekritiikki
23.11. Uutistuotanto: haastattelukysymysten laadinta, haastateltavan tavoittaminen, juttukeikka
28.11. Uutistuotanto: jutun kirjoittaminen, eri kirjoitustyylit, palaute
30.11. Uutisen rakenne, editointi ja uutiskieli
7.12. Uutistuotanto: editointi, palautteen antaminen ja saaminen
12.12. Uutistuotanto ja erilaiset juttutyypit: kestävä kehitys
14.12. Oman jutun versiointi: uutinen, premi, nettiuutinen ja somejulkaisu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen. Poissaolojen määrä.
Hylätty (0)
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia, julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.