Audiovisuaalinen ilmaisu (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CE22-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Antti Alanko
- Johanna Ailio
- Anna Kuusela
- Rami Kallio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
-
PMEDIS23masuPMEDIS23 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS23tuprPMEDIS23 Tuotannon ja projektinhallinta
-
PMEDIS23Medianomi S23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa liikkuvan kuvan kerronnalliset keinot
- ymmärtää videotuotannon prosessin vaiheet oman ammattialan mukaan
- ymmärtää videon ja äänen perustermistön
- käyttää video- ja äänitallennuksen välineistöä
- valaisun perusteet
- liikkuvan kuvan jälkikäsittelyn työprosessin
- kalustonvarausjärjestelmän käytön ja käytännöt
- toteuttaa tavoitteellisen liikkuvan kuvan tuotannon
Sisältö
Tutustutaan liikkuvan kuvan kerronnan perusrakenteisiin ja terminologiaan sekä teknisilmaisulliseen perusvälineistöön ja käydään läpi koulun kaluston käytön käytännöt. Tehdään oman ammattialan tavoitteiden mukainen harjoitustyö.
Oppimateriaalit
Turkuamk.itslearning.com: Av-ilmaisu, syksy 2023
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, itsenäinen työskentely yksin tai pienryhmässä. Loppupurussa kaikki antavat ja saavat palautetta toistensa toteutuksista. Opintojakso kehittää aloitekykyä, tiimityötaitoja, kriittistä ajattelua ja luovuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kontaktiopetuksessa käydään läpi kuvakerronnan teoriapohja. Pienryhmissä harjoitellaan tätä käytännössä.
JOURNALISMI
Journalismin osuus alkaa luennolla videouutisen rakenteista, sen jälkeen ideapalavereissa kukin opiskelija esittelee juttuaiheensa ja toimituspalavereissa niistä muokataan kokonaisuus, jossa on uutiskärki ja näkökulma. Tästä kirjoitetaan synopsis, jossa näkyvät myös haastattelukysymykset. Tuotannot kuvataan omalla ajalla ja itsenäisesti. Editplavereissa opettaja antaa kullekin opiskelijalle henkilökohtaista palautetta raakaleikatusta jutusta. Lopuksi kaikkien teokset katsotaan yhdessä ja annetaan niistä palautetta.
MAINONNAN SUUNNITTELU & TUPRO
Alustusluennossa tutustumme yhdessä somemarkkinointivideoiden ympäristöön sekä lyhyeen tarinankerrontaan liikkuvan kuvan ja äänen ilmaisullisiin keinoihin. Omasta videosta kirjoitetaan lyhyt käsikirjoitus/synopsis/kuvasuunnitelma, johon saa palautetta. Tuotannot kuvataan omalla ajalla. Lopuksi kaikkien teokset katsotaan yhdessä ja annetaan niistä palautetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija toimittaa portfolion, jossa osoittaa hallitsevansa videon perusteet. Se sisältää tehtävänantoon sopivan videonäytteen, josta hän kirjoittaa reflektiivisen kuvauksen: missä ja miksi teos on tehty, mikä on ollut opiskelijan rooli sen syntymisessä ja mitä hän on oppinut sitä tehdessään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla omaksutaan tietoa luennoilla ja harjoitellaan käytännössä kuvaamista, äänitystä, valaisun perusteita sekä editointia Premiere-leikkausohjelmalla.
JOURNALISMI
Yhteisten luentojen ja palaverien jälkeen kukin opiskelija toteuttaa joko yksin tai työparin kanssa 90 sekunnin mittaisen uutisen, jossa on kaksi haastateltavaa ja selkeä kärki. Jokaisen opiskelijan tehtävänä on sekä kuvata että toimittaa juttu. Editointi on toimittajan vastuulla.
MAINONNAN SUUNNITTELU & TUPRO
Yhteisten luentojen jälkeen kukin opiskelija toteuttaa joko yksin tai työparin kanssa 90 sekunnin mittaisen videon, jossa esitellään itselleen tärkeä esine tai asia innostavalla ja kiinnostavalla tavalla. Jokaisen opiskelijan tehtävänä on sekä kuvata että editoida video.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käydään läpi kuvauksen, äänityksen ja leikkauksen perusteet yhteisillä luennoilla ja tämän lisäksi tehdään harjoituksia kummankin hakukohteen mukaisissa pienryhmissä.
JOURNALISMI
Journalismin opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa 90 sekunnin mittainen uutisjuttu, jossa on kaksi haastateltavaa ja oma spiikki sekä uutisaiheeseen sopiva videokerronta. Jokainen kuvaa ja on toimittajana yhdessä uutisjutussa, joko vain omassaan (yksin tehtävä työ) tai sitten parin kanssa vaihtaen.
Uutisen toteutusta edeltävät idea- ja toimituspalaveri, jossa käydään opettajan johdolla läpi jokaisen oma uutisaihe. Uutisjuttu kuvataan omalla ajalla. Jokainen opiskelija varaa editpalaveriajan, jossa saa palautetta omasta uutisjutustaan. Opintojakson päätteeksi ne katsotaan yhdessä opettajien kanssa ja jokainen saa palautteen kontaktiopetuksessa.
Opintojakson aikataulu ja tilat näkyvät Pmedis23jour-lukujärjestyksessä.
MAINONNAN SUUNNITTELU &TUPRO
Mainonnan suunnittelun ja tuotannon ja projektinhallinnan opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa 90 sekunnin mittainen video, jossa esitellään itselleen tärkeä esine tai asia. Laadullisesti tavoitellaan some-valmista videota. Jokainen osallistuja tuottaa oman videon. Tuotannossa voi tehdä yhteistyötä ryhmän muiden jäsenten kanssa kuvauksen, valaistuksen tai äänityksen yhteydessä.
Oman videon aiheeseen saa ohjausta ITS:iin palautettavan tehtävän avulla. Video kuvataan omalla ajalla. Jokainen opiskelija varaa itse tarvitsemansa laitteet ja edit-tilat. Opintojakson päätteeksi videot katsotaan yhdessä opettajien kanssa ja jokainen saa palautteen kontaktiopetuksessa.
Opintojakson aikataulu ja tilat näkyvät Pmedis23masn-lukujärjestyksessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kullekin kurssin opettajalle viestitään erikseen sovituilla tavoilla.
Itsin yleiskatsaus-sivulla kannattaa esittää kysymyksiä, jotka kiinnostavat koko opiskelijaryhmää.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu asteikkoon hylätty/1–5. Arvioinnin kohteena on kunkin opiskelijan videon toteutus: idea ja siitä tehty synopsis, kuvaus, äänitys ja editointi.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttävää suoritusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan teos on julkaisukelpoinen ja tehtävänannon mukainen. Se sisältää kuitenkin merkittäviä teknisiä puutteita tai työprosessi on ollut haparoivaa ja myöhästelevää. Osallistuminen palautteeseen on passiivista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan työprosessi on oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen. Opiskelija perehtyy myös itsenäisesti taustoihin voidakseen hoitaa teoksen valmiiksi. Teoksen idea ja journalisteilla näkökulma ovat kirkkaat ja kiinnostavat yleisöä. Teos on teknisesti ja ilmaisullisesti hyvä ja osoittaa luovuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelijan työprosessi osoittaa erityistä aloitteellisuutta ja perehtyneisyyttä. Hän on palautetilanteissa rakentava ja kriittinen. Opiskelijan teos on erityisen luova ja ilmaisullisesti taitava. Hän osoittaa vahvaa välineen hallintaa.