Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CI10-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Simo Villa
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS23Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa simuloidusti
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta estetiikka
Sisältö
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Teorialuentoja ja harjoitustöitä
- yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu ja toiminta
Oppimateriaalit
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Opetusmenetelmät
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin ->
Simulaatio-oppiminen:
Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka 1 teorialuentoihin pohjautuvien harjoitustöiden valmistaminen -> yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.
Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.
Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palautetta, joka tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija vahaa 8 hammasta.
Sisällön jaksotus
Syyskuu-marraskuu
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- Tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- Tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- Tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- Nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- Muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamis-taan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät. Hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs ja palauttaa työt lukukauden aikana. Opiskelijan tekemien töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan ja töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Lisäksi opiskelija huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, sekä huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.