CAD/CAM 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7191065-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Noora Laiho
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS21Hammasteknikkokoulutus (AMK), S21
Tavoitteet
Student
- knows the differences between the milled and additive CAM process
- can choose the correct CAM materials for different indications
- is able to produce milled dental prostheses
Sisältö
- milled CAM process and materials
- additive manufacturing process and materials
- milled restorations
Opetusmenetelmät
Simulaatio-opiskelu
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Simulaatio-opetus
Luento-opetus
Käänteinen oppimismenetelmä, flipped base learning
Liiketoiminnallisen laboratorion (DenTech) toimintaan ja työskentelyyn osallistuminen painottuen cad/cam osa-alueisiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itslearning:
-Luentomateriaalit, käytettävät laitteet ja materiaalit
-Kirjalliset tehtävät: 5kpl
Simulaatiossa tehdään:
Cad-suunnittelu: kruunut ja täytteet; suunnittelun kertaus
CAM:
-Ivoclar Vivadentin CAM5 käytön harjoittelu
-PM7 jyrsimen käytön opiskelu ja harjoittelu
-laitteen käyttö, toiminta, huollot, terät, kiekot, jne
-omien töiden jyrsintä
Jyrsitään:
Vahakruunu prässikurssille (ja vahahuppu metallokeramiaan?)
PMMA-kruunuja/täytteitä
Emax- kruunu ja tämän prosessi
Empress-kruunu ja tämän prosessi
Tulostetaan, jos mahdollista (vaha, muovi, krkb)
Sisällön jaksotus
Suunnitteluprosessin vahvistaminen
Jyrsinnän ja tulostuksen erot sekä prosessin valitsemisen kriteerit
Keraamiset kruunut ja täytteet
Jyrsintäsuunnittelu CAM
Jyrsittävät materiaalit
Jyrsinnän jälkeiset toimenpiteet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat