Vähähiilinen rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CA99-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 07.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
Opettaja
- Heli Kanerva-Lehto
Ryhmät
-
MRAKIS23Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee kestävän kehityksen käsitteen ja siihen liittyvän tausta ja yleiset tavoitteet
- tietää mitä tarkoittaa hiilineutraalisuus ja vähähiilisyys
- tuntee hiilineuraalisuuteen ja vähähiilisyyteen liittyvät keskeiset tavoiteet kansainvälisesti ja Suomessa
- tutustuu rakennusalan tavoitteisiin ja toimiin vähähiilisen rakentamisen osalta
- tutustuu rakennusaineteollisuuden merkitykseen vähähiilisessä rakentamisessa
- tuntee hiilijalanjäjen ja hiilikädenjälkeen laskentaan liittyviä perustietoja
Sisältö
Keskeiset siältlöalueet:
- Kestävä kehitys yleisesti
- Hiilineutraalius ja siihen liittyvät tavoitteet kansainvälisesti ja Suomessa
- Vähähiilisyys rakentamisessa ja rakennusaineteollisuudessa
- Hiilijalanjälki rakennusalalla
Oppimateriaalit
Kirjallisuus, podcastit ja tallenteet ilmoitetaan tarkemmin itslearning-alustalla
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin ja annettuun materiaaliin perehtyminen. Materiaaleina ovat kirjallisuus, tallenteet ja podcastit. Kurssin suorituksina ovat teematehtävät ja essee.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu sekä teematehtävien ja esseen kirjoittaminen annettujen ohjeiden perusteella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on neljä pääteemaa, joissa kaikissa on yksi teematehtävä. Kaikkien teemojen perusteella laaditaan essee. Teemojen sisällöt ja materiaalit ovat Itslearning-oppimisympäristössä.
Oppimistehtävät:
Teemakohtaiset tehtävät 4 kpl
Esseen laatiminen tehtävänannon mukaisesti
Opiskelijan työnmääränä mitoitus:
Kirjallisuuuden lukeminen ja muihin materiaaleihin perehtyminen 75 h
Tehtävien ja esseen kirjoittaminen 60 h
Sisällön jaksotus
Kurssi aineistot ovat itslearning-oppimisalustalta.
Kurssin sisältö, teemat ja tehtävät ajoittuvat seuraavasti:
Viikot 36-40
Teema: Kestävä kehitys
Materiaaleihin perehtyminen ja teematehtävä
Viikot 36-40
Teema: Hiilineutraalius
Materiaaleihin perehtyminen ja teematehtävä
Viikot 43-48
Teema: Vähähiilisyys rakentamisessa ja rakennusaineteollisuudessa
Materiaaleihin perehtyminen ja teematehtävä
Viikot 43-48
Teema: Hiilijalanjälki rakennusalalla
Materiaaleihin perehtyminen ja teematehtävä
Viikot 43-1
Esseen kirjoittaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teematehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Esseen arviointi, max. 50 pistettä:
- essee vastaa annettua tehtävänantoa mukaan lukien sivun asettelu, max. 5 pistettä
- esseestä ilmenee, että kaikkien teemojen materiaaleihin on perehdytty, max. 10 pistettä
- esseessä on tuotu esille kurssin teemat, max. 5 pistettä
- esseessä on perusteltu laajemmin käsitellyt teemat ja kuvattu niitä asianmukaisesti, max. 15 pistettä
- esseessä on myös omaa pohdintaa tai perusteltuja mielipiteitä, max. 5 pistettä
- lähdeviittaukset on tehty asianmukaisesti ja omat ajatukset eroteltu lähteistä, max. 5 pistettä
- tekstin kieliasu on selkää ja oikeakielistä, max. 5 pistettä
Hylätty (0)
Esseen pisteet alle 22 ja/tai teematehtävät ei ole tehtynä / teematehtäviä puuttuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Esseen pisteet 22-26 ja teematehtävät tehtynä.
Arvosana 2: Esseen pisteet 27-31 ja teematehtävät tehtynä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Esseen pisteet 32-37 ja teematehtävät tehtynä.
Arvosana 4: Esseen pisteet 38-44 ja teematehtävät tehtynä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Esseen pisteet 45 tai enemmän ja teematehtävät tehtynä.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysvaatimuksia